امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

غفلت از یار گرفتار شدن هم دارد
از شما دور شدن زار شدن هم دارد

 هر که از چشم بیفتاد محلش ندهند
عبد آلوده شدن خار شدن هم دارد

 عیب از ماست که هر صبح نمی بینیمت
چشم بیمار شده تار شدن هم دارد

همه با درد به دنبال طبیبی هستیم
دوری از کوی تو بیمار شدن هم دارد

ای طبیب همه انگار دلت با ما نیست
بد شدن حس دل آزار شدن هم دارد

آنقدر حرف در این سینه ی ما جمع شده
این همه عقده تلنبار شدن هم دارد

از کریمان فقرا جود و کرم می خواهند
لطف بسیار طلبکار شدن هم دارد

نکند منتظر مردن مایی آقا ؟!
این بدی مانع دیدار شدن هم دارد

 ما اسیریم اسیر غم دنیا هستیم
عفلت از یار گرفتار شدن هم دارد

 علی اکبرلطیفیان

 



موضوعات مرتبط: امام محمد باقر(ع) - شهادت
[ 29 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

پس مزن یار مسیحا دل بیمار مرا
آنقدر گریه کنم تا بخری بار مرا

 قدر یک عمر فقط گریه بدهکارم من
کرمی کن بپذیر عمر بدهکار مرا

 پهن کردم سر راه تو بساطی دل شب
تا که رونق دهد احسان تو بازار مرا

 پرده پوشی تو پایم به حرم وا کرده
به کناری نزدی پرده اسرار مرا

 گردنی کج سر پایین به پناه آمده ام
شود آیا سر و سامان بدهی کار مرا

آمدم تا که بگویم به خودم بد کردم
تا که اسباب شفاعت کنی اقرار مرا

آخر کار شده شوق شهادت دارم
پس به تأخیر میانداز تو دیدار مرا

خاک جبهه چقدر بوی وصالت دارد
کاش پاسخ بدهی خواهش و اصرار مرا

ناز دلدار کشیدن تن بی سر خواهد
بین جبهه بنگر شاهد گفتار مرا

 حال مهمان شده ای....وقت پذیرایی ماست
بشنو این روضه بین در ودیوار مرا

مادرت پشت در افتاد و صدازد پسرم
با تن سوخته جان داد و صدازد پسرم

 قاسم نعمتی

 



موضوعات مرتبط: امام محمد باقر(ع) - شهادت
[ 28 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

باید به روی آینه آنقدر ها کنم
تا روی شیشه اشک نفس را رها کنم

 گندم برای آمدنت سبز می کنم
آن لحظه ای که در لحد خویش جا کنم 

اسفند دانه دانه شب و روز جمع شد
باید به مجمر دلم آتش به پا کنم

 دل شد سیاه بس که طلوع تو را ندید
باید برای خویش دلی دست و پا کنم

 یا اینکه باید از دم پرچین قلب خود
یک پنجره به جانب خورشید واکنم

 بگذار تا ز ره برسی بعد سالها
آنگه بیا ببین که چنین و چه ها کنم

 آن روز می شود حرمت کنج سینه ام
وقتی که پای تا سر خود کربلا کنم

 حاج محمود کریمی

 



موضوعات مرتبط: - غزل حاج محمود کریمیامام محمد باقر(ع) - شهادت
[ 27 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

فیزیک صدا

فركانس:
يك گردش كامل طول موج روي يك دايره‌ را ( ْ360) يك سيكل مي‌گويند. به تعداد سيكل‌هايي كه در يك ثانيه رخ مي‌دهد فركانس مي‌گويند كه بر حسب هرتز سنجيده مي‌شود. منابع صوتي همچون بلند گو‌ها در يك ثانيه چندين‌بار مرتعش مي‌شوند. براي مثال ارتعاش سريعتر ديافراگم يك بلند گو صدايي با فركانس بالاتر (زير) توليد مي‌كند.

گوش انسان فركانس‌هايي از Hz 20 تا KHz 20 را قادر است بشنود. در فركانس Hz 20 موج در لحظه‌ي 0 از نقطه‌ي 0 شروع مي‌شود و بعد از يك ثانيه با طي كردن 20 دوره‌ي كامل دوباره به نقطه‌ي صفر باز ميگردد.

درك اينكه هر فركانسي تقريبا چه صدايي را شامل مي‌شود، به درك صداها و همچنين توضيح دادن آن براي ديگران بسيار كمك مي‌كند. همچنين براي كار كردن با اكولايزرها و سيستم‌هاي پيچيده‌ي صوتي شما نيمازمند هستيد كه دقيقا بدانيد چه صدايي، چه فركانسي دارد. مثل صداي Hz 20 صدايي بسيار بم شبيه افتادن جسمي سنگين بر روي ماسه است. و صداي KHz 18 صدايي خيلي زير مانند صداي شكافته‌شدن هوا توسط يك گلوله است.

محدوده‌ي فركانسي در توليدات صوتي و تلويزيوني، بين Hz 50 تا KHz 15 است. و گوش يك انسان بالغ هم بيش از اين بازه را تقريبا نمي‌تواند بشنود. البته كودكان و نوزادان مي‌توانند صداهايي با فركانس Hz 30 تا KHz 18 را نيز به خوبي با گوش بشنوند.


دامنه:
فاصله‌ي قله‌ي يك موج تا خط مركزي يك شكل موج دامنه گفته مي‌شود. كه رابطه‌ي مستقيم با ميزان بلندي صدايي دارد كه با گوش احساس مي‌كنيم. يا به عبارتي صداهاي بلند داراي دامنه‌ي زياد و صداهاي كم داراي دامنه‌ي كم هستند. فاصله‌ي خط مركزي موج سينوسي تا قله‌ي آن دامنه مي‌گويند كه با Peak مشخص مي‌شود. مقدار RMS، مقدار ميانگين مؤثر يك شكل موج است كه ما با گوش خود دريافت مي‌كنيم.


طول موج:
هنگام انتشار يك موج صوتي در هوا، فاصله فيزي يك نقطه اوج (حداكثر فشردگي مولكول‌هاي هوا به هم) با نقطه‌ي اوج بعدي يك طول موج ناميده مي‌شود. صداهاي بم داراي طول موج بلند (چندين متر) و صداهاي زير داراي طول موج كوتاه (چند سانتي متر) هستند.



موضوعات مرتبط: - افکت delay یا تاخیر (اکو)
[ 26 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

افکت delay یا تاخیر (اکو)

افکت Delay با سه پارامتر : 
بلندی صدای تکرار‌ها
 تعداد تکرار‌ها
 فاصله تکرار‌ها
تنظیم می‌شود:

بلندی تکرار:

این تنظیم که معمولا ولوم (Volom) نامگذاری می‌شود میزان بلندی صدای اولین تکرار نسبت به صدای اصلی را نشان می‌دهد. یعنی هرچه ولوم را بیشتر کنیم، صدایی که بعد از صدای اصلی تکرار می‌شود بلندتر است. می‌توان این ولوم را آن قدر زیاد کرد که تکرار‌ها دقیقا مانند صدای اصلی و یا حتی بلندتر باشد.

ولوم کم برای تکرار، باعث می‌شود تا صداهایی که بعد از صدای اصلی تکرار می‌شوند، نسبت به صدای اصلی کم بوده و به سرعت محو شوند. اگر این ولوم را آنقدر زیاد کنیم که صدای تکرار به بلندی صدای اصلی باشد، وقتی در میکروفون کلمه‌ای را بگویید، دستگاه دقیقا با همان بلندی آن کلمه را تکرار می‌کند. استفاده ولوم در این سطح هنگام شور حسین کاربرد دارد.

تعداد تکرار‌ها:

این پارامتر که به Reapid معروف است فاصله‌ی بین هر تکرار با تکرار بعدی را تنظیم می‌کند. بعد از ورود صدا به افکتور اولین تکرار با همان ولومی که تنظیم کرده‌اید پخش می‌شود. صدای این تکرار‌ها به تدریج کم و کمتر شده تا محو شود.

اگر تعداد تکرار‌ها را کم کنید ممکن است صدا تنها یک بار تکرار شود و اگر تکرار‌ها را زیاد کنید صدا ده‌ها بار تکرار خواهد شد. در برخی افکتور‌های حرفه‌ای با زیاد کردن پیچ تعداد تکرار، صدا به صورت متناوب تا بی‌نهایت تکرار خواهد شد و این تکرار آنقدر ادامه پیدا میکند تا شما پیچ تعداد تکرار را کم کنید.

فاصله تکرار‌ها:

Speed یا همان Delay. به کمک دِلی فاصله‌ی بین هر تکرار تنظیم می‌شود. اگر شما میزان دلی را زیاد کنید فاصله‌ی تکرار با صدای اصلی و فاصله‌ی هرتکرار با تکرار قبلیش بیشتر می‌شود.در افکتور‌های حرفه‌ای، دلی با واحد میلی ثانیه سنجیده میشود. به این معنی که هر تکرار با تکرار قبلیش چند میلی ثانیه فاصله دارد.

تنظیم افکت دِلِی یا اکو

افکت تاخیری دلی پر کاربرد ترین افکت در مجالس مذهبی می‌باشد. تنظیم افکت کاملا بستگی به سلیقه‌ی مداح و صدابردار دارد، اما نباید از نظر دور داشت که هر سبک و صدایی، افکت مخصوص به خود را می‌طلبد. فاصله تکرار، تعداد تکرار و بلندی تکرار باید به گونه‌ای تنظیم شود تا صدا دچار در هم شدگی و افت کیفیت نگردد.

در اینجا به چند نکته‌ی مهم در رابطه با انتخاب افکت مناسب اشاره می‌کنیم:

*حجم صدای تکرار‌ها نباید به قدری زیاد باشد که با صدای اصلی تداخل کند و صدا دچار در هم شدگی شود و نباید آن قدر هم کم باشد که هنگام مکث بین کلمات، فضا خالی شود. البته بسته به شرایط استثناعاتی هم وجود دارد.

به عنوان مثال در هنگام شور ذکر حسین، اگر بخواهید در بین حسین‌هایی که مداح می‌گوید، دستگاه نیز یک حسین مانند صدای مداح بگوید باید صدای تکرار را تا حد صدای اصلی (صدای مداح) زیاد کنید. در این حالت تفاوت چندانی بین حسینی که مداح می‌گوید با حسینی که دستگاه تکرار می‌کند وجود ندارد.

اگر سرعت مناسبی را برای تکرار انتخاب کنید، شنونده احساس می‌کند تمام حسین‌ها را مداح می‌گوید. در حالی که یکی در میان ذکر حسین توسط دستگاه تکرار میشود.

* فاصله‌ی بین تکرارها باید هم آهنگ صدای مداح و یا سینه زنی باشد. هنگام سینه‌زنی، فاصله‌ی تکرار‌ها یا باید به اندازه‌ی فاصله‌ی سینه‌زدن‌ها از یکدیگر باشد و یا اگر فاصله‌ بین سینه‌زدن‌ها زیاد بود (مانند واحد) ضریبی از این فاصله باشد.

به عنوان مثال هنگام نوحه، فاصله‌ی تکرار‌ها باید به گونه‌ای تنظیم شود که صدای تکرار سینه‌زنی که توسط باند‌ها پخش می‌شود، دقیقا بین دو صدای سینه‌زنی مستعمین باشد.

هنگام شور فاصله‌ی بین تکرار‌ها دقیقا باید به اندازه‌ی فاصله‌ی بین سینه‌زدن‌ها باشد. در این حالت به علت ریتم تند ذکر، تکرار‌ها با صدای مداح هماهنگ شده و صدایی دلنشین را ایجاد می‌کند.

*هنگام سخنرانی و یا مطلبی که مداح بدون آهنگ و به حالت سخنرانی بیان می‌کند معمولا از افکت استفاده نمی‌شود. و اصطلاحا صدا خشک است.

* از تغییر ناگهانی افکت به شدت خودداری کنید.

 



موضوعات مرتبط: - افکت delay یا تاخیر (اکو)
[ 26 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

اکولایزر بخش دوم

به زبان ساده، منظور از اکولایزر کردن، تنظیم زیر و بم بودن صدا است به گونه‌ای که شنونده از شنیدن صدا لذت ببرد. تنظیم کردن اکولایزر به معیار‌های مختلفی بستگی دارد مانند فضای آکوستیکی مجلس، نوع باندها، نوع میکروفون، صدای مداح و ... . در هیئت صدا باید به شکلی باشد که اولا به هیچ وجه حواس مستمع را پرت نکند و خسته کننده نباشد و ثالثا بتواند به انتقال منظور مداح کمک کند.

هنگامی که برای اولین بار با اکولایزر یک میسکر مواجه می‌شوید ایده مناسبی است که با آن بازی کنید تا به تدریج روش کار و چگونگی کار با آن را بفهمید. با این حال هنگامی که در حال صدابرداری از یک مجلس می‌باشید باید در تنظیم صحیح همه چیز خیلی سریع باشید. فرآیند زیر به شما کمک می کند هنگام استفاده از یک اکولایزر خیلی دقیق‌تر و مؤثرتر کار کنید.

فرآیند اکولایزر کردن صدا:

کنترل‌های ولوم روی اکولایزر را به حالت اولیه (صفر) برگردانید. این معمولا به معنی تنظیم دکمه‌های ولوم به حالت مستقیم و بی اثر است. در این حالت شما در واقع ولوم هیچ فرکانسی را نه افزایش داده‌اید و نه کاهش.

متداول‌ترین اشتباهی که صدابرداران بی تجربه انجام می‌دهند این است که قبل از گوش دادن دقیق صدا، دکمه‌های اکولایزر را می‌چرخانند. تا زمانی که نمی‌دانید دقیقا چه کاری را می‌خواهید انجام دهید به دکمه‌ها دست نزنید. ابتدا گوش کنید و ببینید که آیا چیزی در صدا نامطلوب می‌باشد، و اگر مورد غیر عادی و نامطلوبی وجود نداشت به آن دست نزنید. جزئیات ظریف زیادی وجود دارد که باید برای پیدا کردن زمان و چگونگی اکولایزر کردن به آن‌ها دقت کنید.

سه عامل اصلی که باید بررسی شود این است که آیا صدا تیره است یا خیر، دارای فرکانس‌های اذیت کننده در فرکانس‌های میانی (میدرنج) هست یا خیر و صدا به اندازه‌ کافی شفاف است یا خیر؟

اگر صدا تیره و پرحجم بود می‌توانید کمی پیچ بم را کم کنید. این کار را به آرامی و با دقت انجام دهید. هیچ گاه پیچی را به طور ناگهانی به مقدار زیاد نچرخانید زیرا هم ممکن است بیش از نیاز، مقدار آن را تغییر دهید و مجبورید دوباره پیچ را برگردانید و هم شنونده متوجه تغییر ناگهانی صدا می‌شود. این از کیفیت کار شما می‌کاهد.

تیرگی صدا به طور طبیعی با زیاد بودن فرکانس‌های حدود Hz300 رخ می‌دهد. اگر صدای بم زیاد باشد صدا حالتی کدر و خفه پیدا میکند. یکی از نشانه‌های بم بودن صدا پرحجم شدن و کوبیدن حروفی مانند «پ» است.
اگرفضای هیئت به شکلی باشد که دیوارها با پارچه‌های ضخیم پوشیده شده باشد، فرکانس‌های بم تشدید شده و بعد از هر صدایی که فرکانس آن بم باشد، صدایی وُو مانند به گوش می‌رسد. اگر شدت صدا زیاد باشد موجب لرزش اجسام شده و صدای ناشی از لرزش اجسام نیز به صداهای ناخواسته اضافه می‌شود.

اگر صدا بیش از حد زیر باشد حروفی مانند «س» و «ش» به حالتی تیز به گوش می‌رسند. حتی ممکن است این زیر بودن صدا موجب فیدبک (سوت زدن باندها) شود و اجازه ندهد شما آنقدر که نیاز دارید حجم صدا را زیاد کنید. این فرکانس‌های زیر در رنج KHz4 تا KHz16 قرار دارند. کم کردن بیش از حد این فرکانس‌ها نیز موجب کدر شدن صدا می‌شود. این نوع صدا موجب خسته شدن و آزرده شدن دستگاه شنوایی می‌شود.

اگر میسکر شما دارای یک اکولایزر گرافیکی برای خروجی اصلی نیز بود (مانند پاور میکسر‌های دایناکورد 1600) باید علاوه بر تنظیم اکولایزر هر میکروفون، اکولایزر گرافیکی خروجی اصلی را نیز تنظیم کنید.

اکولایزری که برای هر میکروفون وجود دارد تنها صدای آن میکروفون را تغییر می‌دهد اما اکولایزری که روی خروجی اصلی قرار داد بر روی تمام ورودی‌ها تاثیر می‌گذارد. اکولایزر گرافیکی در این میسکر‌ها به عنوان اکولایزر تکمیل کننده کاربرد دارد.

برای تنظیم اکولایزر گرافیکی موجود برروی خط خروجی، ابتدا همه‌ی اکتاو‌ها را وسط (روی عدد صفر) قرار دهید. سپس بسته به نوع باند‌ها و فضای آکوستیکی محیط، برای بهتر شدن کیفیت صدای خروجی از اکولایزر گرافیکی کمک بگیرید. این اکولایزر باید بعد از تنظیم اکولایزر میکروفون‌ها استفاده شود.

در هنگام کار با اکولایزر گرافیکی موجود روی خط خروجی، از بالابردن بیش از حد فرکانس‌های زیر و یا بم کردن بیش از حد صدا بپرهیزید. شاید برخی بر این عقیده باشند که بالابردن تمام اکتاوها، کیفیت صدا را بیشتر کرده و حجم آن را افزایش می‌دهد.

اما این کار نتنها موجب پایین آمدن کیفیت صدا و به وجود آمدن صدایی رنگ آمیزی شده می‌شود بلکه احتمال به وجود آمدن فیدبک (سوت زدن باند‌ها) را نیز افزایش می‌دهد.

 

 



موضوعات مرتبط: - اکولایزر
[ 25 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

اکولایزر بخش اول

انواع اکولایزر:

به طور کلی سه نوع اکولایزر وجود دارد: «گرافیکی»، «پارامتریک» و «رول آف». که ما در اینجا تنها به دو نوع اکولایزر گرافیکی و پارامتریک می‌پردازیم.

اکولایزر‌های پارامتریک :

این اکولایزرها به صورت پیچ روی هر ماژول ورودی میسکر وجود دارد. در برخی میسکرها برای کنترل بهتر صدای خروجی یک اکولایزر نیز در قسمت خروجی صدا قرار داده شده که در میکسر‌ها معمولا به صورت گرافیکی و در اکوآمپیلی‌فایر‌ها به صورت پارامتریک است. در میکسر‌های معمولی اکولایزر پارامتریک از 3 پیچ تشکیل شده که با چرخاندن هر کدام از آن‌ها محدوده‌ای از فرکانس‌ها را تقویت و یا تضعیف می‌کنید.

این سه پیچ شامل:

High: که برای تنظیم محدوده‌ی فرکانس‌های زیر تا فرکانس‌های میانی کاربرد دارد. این فرکانس‌ها تقریبا رنج 16Khz تا 4Khz را شامل می‌شود. این فرکانس‌ها شامل فرکانس‌هایی است که صدای زیر را می‌سازد. کمی تقویت این رنج فرکانسی می‌شود صدا کمی شفافتر به نظر برسد. زیاده روی در تقویت این فرکانس‌ها موجب زیاد شدن هیس و احتمال به وجود آمدن فیدبک می‌شود. همچنین زیر بودن بیش از حد صدا، صدای خروجی را لبه دار و تیز می‌کند که حالتی نا خوش‌آیند و آزار دهنده است.

Mid: این رنج فرکانس را میدرنج (Midrange) می‌نامند. برای تنظیم محدوده میانی صدا به کار میرود. این فرکانس‌ها حد فاصل 4khz تا 1Khz را شامل می‌شود. بیشتر صدای تکلم ما در این فرکانس قرار دارد. زیاد کردن این فرکانس این احساس را به شما می‌دهد که صدا از یک بوق پخش می‌شود. به عبارتی صدا حالتی کم کیفیت و تودماغی پیدا می‌کند. بهتر است در زیاد کردن این فرکانس بیشتر دقت کنید.

Low: صدای بم. شامل فرکانس‌های 1Khz تا 80Hz می‌شود. کم کردن این فرکانس موجب لاغر به نظر به نظر رسیدن صدا و زیاد کردن آن موجب پرحجم شدن بیش از حد و خفه شدن صدا می‌شود.

در میکسر‌های مختلف ممکن است رنج فرکانسی تغییر کننده توسط پیچ‌های اکولایزر، با یکدیگر کمی متفاوت باشد. این تفاوت‌ها را با کارکردن با میکسر و مطالعه دفترچه راهنمای میکسر متوجه خواهید شد. البته اصول تنظیم اکولایزر در تمام میکسر‌ها یکسان است.

اکولایزر‌های گرافیکی:

میزان تقویت و یا تضعیف هر فرکانس می‌تواند بوسیله ولوم‌های کشویی روی اکولایزر گرافیکی تغییر کند. انواع مختلف اکولایزر گرافیکی وجود دارد که می‌توانند فرکانس‌ها را از 5 تا 31 محدوده تقسیم کنند. اکولایزهای گرافیکی 5 باندی در ماژول خروجی برخی میکسر‌ها وجود دارد. اکولایزرهای 31 باندی نیز وجود دارند، که ولوم را در 31 محدوده فرکانسی مختلف تغییر می‌دهند، معمولا در صدا برداری استودیویی می‌شود.

مزیت بزرگ اکولایزرهای گرافیکی، ساختار تصویری بودن آن است و شما می‌توانید با یک نگاه متوجه شوید که وضعیت تقویت فرکانس‌ها چگونه است. از طرفی هم می‌توانید به راحتی هر فرکانسی را که لازم بود کم و یا زیاد کنید.

در اکولایزرهای گرافیکی هرچقدر تعداد اکتاو (باند) اکولایزر بیشتر باشد، شما می‌توانید به شکل دقیق‌تری محدوده‌ی فرکانسی مورد نظرتات را تنظیم کنید. به عنوان مثال شما در یک اکولایزر 31 اکتاوی می‌توانید فرکانس 1000Hz را افزایش دهید بدون آنکه روی فرکانس 500Hz تاثیر گذاشته باشید. اما در یک اکولایزر گرافیکی 5 اکتاوی هنگام تغییر در ولوم 1000Hz ، محدوده فرکانسی 500Hz هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

 

 



موضوعات مرتبط: - اکولایزر
[ 24 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

آشنایی با میکسر یاماها 124mg

میکسر یاماها 124 شامل قسمت‌های زیر است:

1- ورودی میکروفون ها و اتصالات Line :
 ورودی Line برای متصل کردن دستگاه‌های جانبی مانند سی دی پلیر و دیگر پخش کننده‌های صدا به کار می‌رود.

2- پیچ Gain:
یا ضریب تقویت صدا. این پیچ میزان صدای ورودی به هر خط را مشخص می کند. بهتر است از زیاد کردن بیش از حد این پیچ بپرهیزید.

3- چراغ Peak:
چراغ پیک هنگامی روشن می‌شود که صدای وارد شده میکسر بیش از حد زیاد باشد. در این حالت صدا دچار اعوجاج شده و از کیفیت آن بسیار کاسته می‌شود. برای جلوگیری از روشن شدن چراغ پیک، پیچ گین (ضریب تقویت صدا) را آنقدر کم کنید که این چراغ دیگر روشن نشود.

4- پیچ‌های اکولایزر:
این پیچ‌ها برای تنظیم زیر و بمی صدا استفاده می‌شود. شامل سه پیچ به ترتیب از بالا: تنظیم صدای زیر، تنظیم صدای میدرنج و تنظیم صدای بم است.

5-پیچ بالانس:
این پیچ میزان اعمال صدا به لاین چپ و یا راست را تنظیم می‌کند. این تنظیم هنگام کار استریو بیشتر کاربرد دارد.

6- دکمه ON:
فقط وقتی که این دکمه روشن است، این خط ورودی کار می‌کند. به عنوان مثال با خاموش کردن دکمه ON در خط 1، تمام خط یک از مدار خارج می‌شود.

7- دکمه PFL:
هر کدام از این دکمه‌ها که پایین باشد، سیگنال ورودی به آن خط بر روی میتر نشان داده میشود. همچنین با فشار دادن این دکمه، صدای ورودی به این خط از هدفون و خروجی مونیتور پخش می‌شود. این دکمه در برخی میکسرها solo نام گذاری شده است.

8- دکمهST:
با فشار دادن این دکمه صدای ورودی به این خط، از خروجی اصلی میکسر پخش می‌شود.در بالای این دکمه، کلیدی وجودی دارد که زیر آن اعداد 1,2 نوشته شده است. ممکن است در برخی میسکر‌ها از کلمه‌ی sub نیز استفاده شده باشد.

هنگام فشار دادن این دکمه، صدای خروجی این خط به خروجی‌های فرعی 1 و 2 نیز ارسال می‌گردد. هنگام پایین بودن این دکمه اگر پیچ بالانس را به سمت چپ بچرخانید صدا از خروجی فرعی 1 و اگر به سمت راست بچرخانید صدا از خروجی فرعی 2 خارج می‌شود.

9- فیدرهای تنظیم ولوم صدا:
به کمک این فیدر‌ها میزان ولوم صدای هر خط را می‌توانید تنظیم کنید.

10- فیدر افکت:
هرچه این فیدر بالاتر باشد، میزان افکت اعمال شده به صدای اصلی بیشتر خواهد بود.

11- خروجی فرعی 1 و 2:
این فیدر صدای خروجی فرعی 1 و 2 را تنظیم می‌کند.

12- فیدر تنظیم خروجی اصلی میسکر:
این فیدر صدای خارج شده از خروجی‌های اصلی را کنترل می‌کند.

13 - میتر:
میزان شدت صدای خروجی را نشان میدهد. اگر برای هر یک از خطوط ورودی دکمه PFL انتخاب شده باشد صدای ورودی آن خط بر روی میتر نشان داده می‌شود. میتر معمولا دارای سه رنگ ال ای دی می‌باشد. رنگ سبز، که نشان دهنده‌ی مجاز بودن میزان سیگنال است. رنگ زرد که منطقه‌ی احتیاط است و شما نباید بیش این صدا را زیاد کنید و رنگ قرمز که نشان دهنده‌ی به اوج رسیدن صدا و احتمال بروز اعوجاج در صدا است.

14- فانتوم پاور:
با فشار دادن این دکمه 48 ولت برق به میکروفون‌ها ارسال می‌گردد.

15- خروجی هدفون

16- خروجی مونیتور

17- خروجی های اصلی که هم به صورت کنونی و هم بنونی هستند.

 



موضوعات مرتبط: - آشنایی با میکسر یاماها 124mg
[ 23 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

انواع میکروفون



 

 


از مشخصات میکروفون‌های دینامیکی می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:


* تمایل به داشتن پاسخ فرکانسی نا هموار. یعنی در تمام فرکانس‌ها حساسیت یکسانی ندارد.

*مستحکم و قابل اعتماد.

* دسترسی به سطح بالای صدا بدون اعوجاج در صدا

*
قیمت مناسب و صرفه اقتصادی

* مقاومت خوب در برابر گرما و رطوبت.


میکروفون های کندانسوری

صفحه‌ی دیافراگم این میکروفون‌ها در واقع یک خازن است که با به ارتعاش درآمدن دیافراگم، میزان ظرفیت این خازن تغییر می‌کند. این میکروفون‌ها برای کار به یک منبع تغذیه نیاز دارند که به آن فانتوم گفته می‌شود و توسط میکسر و یا یک منبع تغذیه‌ تامین می‌شود. تغذیه فانتوم حدود 12 تا 48 ولت مستقیم را به میکروفون وارد می‌کند.

از مشخصات این میکروفون‌ها می‌توان به حساسیت بالای آنها، صدایی صاف و شفاف، حساسیت در برابر رطوبت و گرما اشاره کرد.


ساختمان میکروفون دینامیکی به این شکل است که یک سیم پیچ متصل به یک صفحه‌ی پلاستیکی (دیافراگم) در اطراف یک آهنربا به صورت معلق قرار دارد. با تحریک دیافراگم این سیم پیچ به ارتعاش در آمده و در اطراف اهنربا جابجا می‌شود. متناسب با امواج صوتی دریافت شده و این ارتعاش سیم پیچ جابجا شده و یک سیگنال الکتریکی تولید می‌کند.
 


موضوعات مرتبط: - میکروفون
[ 22 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

میکروفن EV ND/967 اصل یا تقلبی!

میکروفن EV 967 ساخت تایوان با مدل چینی سه تفاوت اصلی دارد. گرچه ممکن است برخی میکرفون‌های تقلبی کاملا مانند اصل نیز کاملا مانند اصل باشد. معمولا میکروفون تقلبی را کمی ارزانتر می فروشند ولی خیلی از فروشندگان میکرفون تقلبی را با همان قیمت اصلی می‌فروشند. تنها راه مطمئن این است که این میکروفن‌ها را از فروشگاه‌های مرکزی مانند نمایندگی فروش EV تهیه کنید.

اولین و اساسی ترین تفاوت در صدای این میکرفو‌ن‌ها است. اگر قبلا صدای میکرفون EV ND/967 را شنیده باشید متوجه میشوید مدل تقلبی آن صدایی کاملا متفاوت دارد. معمولا صدای مدل تقلبی خیلی گرفته و تیره است.

دومین تفاوت در ظاهر میکرفون است. زیر محافظ کپسول میکرفون یک دکمه قرار دارد که پاسخ فرکانسی میکرفون را تغییر می‌دهد و دو حالت وکال و کنسرت دارد. این دکمه باید کاملا داخل میکرفون باشد و سطح آن با سطح بدنه‌ی میکروفون مماس باشد. در این حالت دکمه فقط با گوشه‌ی ناخن و به سختی جابجا می‌شود. در میکروفون‌های تقلبی سطح این دکمه از سطح بدنه بالاتر است و به راحتی قابل جابجایی است.


سطح این دکمه باید کاملا با سطح بدنه در یک سطح باشد


سومین تفاوت میکروفون تقلبی با اصل در قسمت زیر میکروفون است. قسمت حاشیه‌ی محل اتصال جک کابل با بدنه میکرفون باید کاملا صاف باشد و جای تزریق پلاستیک نباشد. در میکرفون‌های تقلبی محل تزریق پلاستیک به صورت دایره‌هایی برجسته کاملا مشهود است.

This image has been resized.Click to view original image
محل تزیرق پلاستیک‌ با علامت قرمز مشخص شده. (البته چون من میکروفون تقلبی دسترسی نداشتم مجبور شدم با فتوشاپ درستش کنم)

لازم به ذکر است این مطالب و مطالب مشابه این پست، به منظور تبلیغ و تایید هیچ نوع مارک و یا مدل خاصی نیست. بلکه فقط جهت آشنایی دوستان به برخی مارک‌های معروف می‌پردازم.
 

 



موضوعات مرتبط: - میکروفون
[ 21 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

الگوی دریافت صدا

میکروفون‌ها با توجه به نحوه پاسخگویی به اصوات رسیده از جوانب مختلف با هم متفاوت هستند. یک میکروفون تمام جهتی حساسیت یکسانی نسبت به اصوات رسیده از جهات گوناگون دارد. در حالیکه میکروفون یک جهتی بیشترین حساسیت را نسبت به اصوات رسیده از مقابل دیافراگم نشان می‌دهد.

 اما صداهای رسیده از کناره‌ها یا پشت دیافراگم را به صورت ضعیف شده دریافت می‌کند. میکروفون دوجهتی بیشترین حساسیت را نسبته به اصوات رسیده از مقابل و پشت دیافراگم و کمترین حساسیت را نسبت به صداهای رسیده از کناره‌های دیافراگم دارد.

الگوی دریافت یک جهتی، به سه نوع کاردیویید، سوپر کاردیویید، و هایپر کاردیویید تقسیم می‌شود. یک میکروفون کاردیویید به اصوات رسیده از مقابل، با زاویه‌ باز حساس است ولی حساسیت آن در کناره‌ها 6 دسیبل کاهش می‌یابد.

این در حالی است که میزان کاهش حساسیت در پشت دیافراگم این میکروفون به 15 تا 25 دسیبل می‌رسد. حساسیت میکروفون سوپر کاردیویید در کناره‌ها نسبت به جلوی میکروفون کمتر است و در دو ناحیه‌ی (زاویه 125 درجه نسبت به جلوی میکروفون) حداقل حساسیت را دارد.

برای شنیدن چگونگی دریافت صدا توسط میکروفون کاردیویید، در حالی که به صدای خروجی آن گوش می‌دهید در گرداگرد آن صحبت کنید. در این صورت هنگامی که مقابل دیافراگم میکروفون صحبت می‌کنید صدای خود را در بلندترین سطح و هنگامی که پشت دیافراگم صحبت می‌کنید صدای خود را در پایین ‌ترین سطح و با تغییر فرکانس صدا می‌شنوید.

الگوی دریافت صدای یک میکروفون، منحنی میزان حساسیت آن نسبت به زاویه‌ای است که صدا به میکروفون می‌رسد. این منحنی در دفترچه راهنمای هر میکرفون موجود است.

  This image has been resized.Click to view original image


ویژگی‌های انواع راستا‌های دریافت:

تمام جهتی :

دریافت صدا از همه جهت‌ها.

حداکثر دریافت پسآوایی اتاق.

عدم امکان ایزولاسیون آکوستیکی مگر با کاربرد نزدیک میکروفون.

حساسیت کم نسبت به حروف انفجاری (پ، ت، ...)

حساسیت کم به نویز تماس با بدنه‌ی میکروفون.

عدم تقویت فرکانس‌های پایین هنگام کاربرد نزدیک (پدیده‌ی مجاورت)

پاسخ فرکانسی گسترده در میکروفون‌های خازنی تمام جهتی.



یک جهتی:

امکان انتخاب منبع صوت.

تضعیف نشت صدا، نویز زمینه و صداهای انعکاسی از محیط.

ایزولاسیون خوب (امکان جداسازی و تفکیک صداها در بین شیارها‌ی صوتی)

کاربرد نزدیک آن سبب تقویت فرکانس‌های پایین می‌شود.

بهره بالاتر قبل از فیدبک آکوستیکی در یک سیستم پخش صدا در محیط.
 

 

 



موضوعات مرتبط: اصول اولیه ضبط صدا
[ 20 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

شعر مبعث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم

 

نور عترت آمد از آیینه ام
کیست در غار حرای سینه ام

رگ رگم پیغام احمد می دهد
سینه ام بوی محمد می دهد

من سخن گویم ولی من نیستم
این منم یا او ندانم کیستم

جبرئیل امشب دمد در نای من
قدسیان خوانند با آوای من

ای بتان کعبه در هم بشکنید
با من امشب از محمد دم زنید

از هوا گلبانگ تهلیل آمده
دیده بگشائید جبریل آمده

مکه تا کی مرکز نا اهلهاست
پایمال چکمه بوجهلهاست

مکه دریای فروغ وحی شد
بت پرستان بت پرستی نهی شد

روز، روز مرگ ظلم و ظالم است
بانگ نفرت مرد ، اقرا حاکم است

یا محمد منجی عالم توئی
این مبارک نامه را خاتم توئی

انبیا مشعل ز تو افروختند
وز دمت پیغمبری آموختند

غیرت و مردانگی آئین توست
عزت زن در حجاب دین توست

بر همه اعلام کن زن برده نیست
برده مردان تن پرورده نیست

خاتم توحید در انگشت تو
حق به پیش روی و حیدر پشت تو

ما تو را زهرای اطهر داده ایم
شیر مردی مثل حیدر داده ایم

ما تو را دادیم در بین همه
یک خدیجه یک علی یک فاطمه

 



موضوعات مرتبط: * اشعار معصومین (ع)پیامبراکرم(ص) - ولادت،مدح

برچسب‌ها: شعر مبعثمبعثشعر جدید مبعث
[ 19 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

شعر مبعث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم

صلوات

گر فکر رهایی ز غم و راه نجاتی
در این شب پر فیض تو خواهی ثمراتی
باید که به کوری دو چشمان حسودان
بر احمد و آلش بفرستی صلواتی

................................................... 

ببین که قلب زمین شور دیگری دارد
و در نگاه خودش نور باوری دارد 

 تمام غار حرا مثل عرش اعلاء شد
دل رمیده ی او حال بهتری دارد

 صدای حضرت جبریل میرسد بر گوش
هبوط کرده و حکم پیمبری دارد

به تو سلامِ خداوند یا رسول الله
بخوان به نام خداوند یا رسول الله 

نگاه خیره ی دنیا به سمت غار حرا
چه می تپد دل بی تاب مردم بالا

برای یک قدم امشب مجال حرکت نیست
ز ازدحام ملائک به روی خاک خدا

برای اینکه به همراه خویش آوردند
پیام تهنیت منصب نبوت را

 و اولین نفری که رسید و اشهد گفت
علی عالی اعلاست پشت غار حرا

 در آن میانه ملائک به یک دگر گفتند
چه خالی است خدا جای حضرت زهرا 

خوشا به حال خودم هم زبان سلمانم
خوشا به حال خودم شیعه ی مسلمانم

چراغ راه همه، جلوه های ایمانت
دل رمیده ی ما، بی قرار دستانت

 برای اینکه بگیرند حاجت خود را
 شدند جمله ملائک دخیل دامانت

پیمبران اوالعزم قبل تو آقا
شدند پیرو قرآن تو مسلمانت

نبوتت ابدی شد به اعتبار علی
به پشتوانه و گرمی ذوالفقار علی



موضوعات مرتبط: عید مبعث

برچسب‌ها: شعر شهادت امام کاظمشعرشعر شهادتشهادت
[ 18 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

شعر مبعث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم

 

مبعث

نور عترت آمد از آیینه ام
کیست در غار حرای سینه ام

رگ رگم پیغام احمد می دهد
سینه ام بوی محمد می دهد

من سخن گویم ولی من نیستم
این منم یا او ندانم کیستم

جبرئیل امشب دمد در نای من
قدسیان خوانند با آوای من

ای بتان کعبه در هم بشکنید
با من امشب از محمد دم زنید

از هوا گلبانگ تهلیل آمده
دیده بگشائید جبریل آمده

مکه تا کی مرکز نا اهلهاست
پایمال چکمه بوجهلهاست

مکه دریای فروغ وحی شد
بت پرستان بت پرستی نهی شد

روز، روز مرگ ظلم و ظالم است
بانگ نفرت مرد ، اقرا حاکم است

یا محمد منجی عالم توئی
این مبارک نامه را خاتم توئی

انبیا مشعل ز تو افروختند
وز دمت پیغمبری آموختند

غیرت و مردانگی آئین توست
عزت زن در حجاب دین توست

بر همه اعلام کن زن برده نیست
برده مردان تن پرورده نیست

خاتم توحید در انگشت تو
حق به پیش روی و حیدر پشت تو

ما تو را زهرای اطهر داده ایم
شیر مردی مثل حیدر داده ایم

ما تو را دادیم در بین همه
یک خدیجه یک علی یک فاطمه



موضوعات مرتبط: عید مبعث
[ 17 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

شعر شهادت امام کاظم علیه السلام

دردی به جان نشسته دگر پا نمی شود

جز با دوای زهر مداوا نمی شود

 

یک جای پرت مانده ام و بغض کرده ام

در این سیاه چال دلم وانمی شود

 

کافیست داغ دوری معصومه و رضا

دیگر غمی به سینه من جا نمی شود

 

معصومه کاش بود کمی درد دل کنم

کس مثل دختر همدم بابا نمی شود

 

می خواستم دوباره ببوسم رضام را

هنگام رفتنم شده گویا نمی شود

 

اصلاَ نخواستم کسی آید به دیدنم!!

سیلی که مونس دل تنها نمی شود

 

از بس زدند خورد شده استخوان من

این پا برای من که دگر پا نمی شود

 

زنجیرها رسانده به زانو سر مرا

کاغذ هم اینچنین که منم تا نمی شود

 

گاهی هوای تازه و آزاد می روم

بی تازیانه و لگد اما نمی شود

 

ضجر من از جسارت سِندی شاهک است

بی ناسزا شکنجه اش اجرا نمی شود

 

گفتم سر مرا ببر اما تو را خدا

اسمی نبر ز مادرم،آیا نمی شود

 

تشییع من اگرچه روی تخته در است

تشییع هیچکس روی نی ها نمی شود

 

علی صالحی


 



موضوعات مرتبط: * اشعار معصومین (ع)امام حسین(ع) - ولادت،مدح

برچسب‌ها: شعر شهادت امام کاظمشعرشعر شهادتشهادت
[ 16 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

شعر شهادت امام هادی علیه السلام

 

آقای سامرا که سلامم به محضرش
آتش زبانه می چکد از دیده ی ترش 

یک عدّه نانجیب که توهین نموده اند
بر ساحت مقدّس و نام مطهّرش... 

...آزار داده اند دل اهل بیت را
طوری که آه می چکد از قلب مادرش 

در گوشه ای نشسته فقط گریه می کند
یعنی که نیست جز غم و اندوه، یاورش 

از معجزات زهر بُوَد این که دم به دم
خونابه می چکد ز نفس های آخرش 

پای پیاده ... نیمه ی شب ... کوچه ... آه آه
با این حساب خورده زمین جسم لاغرش 

او را اگر چه نیمه شب از خانه برده اند
امّا دگر خمیده نشد قدّ همسرش 

تا این که دید در وسط بزم عیش و نوش
جام شراب چیده شده در برابرش 

در ذهن خویش خاطره ای را عبور داد
افتاد یاد لعل لب جدّ اطهرش 

بزم شراب ... تشت طلا ... چوب خیزران
می زد یزید بر لب او پیش دخترش 

نزدیک بود تا که کنیز کسی شود
رنگش پرید و زد گره ای زیر معجرش 

محمدفردوسی



موضوعات مرتبط: امام جواد(ع) - شهادت

برچسب‌ها: شعر شهادت امام هادی علیه السلامامام دهم
[ 14 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

شعر ولادت امام هادی علیه السلام


نقی نامی که فخر آسمان است
تلفظ کردنش خط دهان است

ز القاب امام هادی ماست
امامی که عزیز شیعیان است

امام ماه روی باوقاری
که جد حضرت صاحب زمان است

زلال چشمه های او پاک تر از
همان نهری که در جنت روان است

نقی چون مظهر پاکیست نامش
برای قرن آسوده گران است

به نام مادر آئین سوگند
همان که صبح چشمش جاودان است

نخواهد از نفس افتاد این عشق
که از هادی به قلب عاشقان است

به کوری دو چشم آن حقیری
که از فرط حقارت بد دهان است

به هر دیوار این دنیا نوشتیم
نقی زیباترین نام جهان است

 



موضوعات مرتبط: * اشعار معصومین (ع)امام هادی(ع) - ولادت،مدح

برچسب‌ها: شعر ولادت امام هاشعر ولادتدرباره امام هادی
[ 13 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

انتخاب و خرید میکروفون

 
 
برای انتخاب یک میکروفون خوب ابتدا باید نیاز خود را بسنجید. قبل از خرید باید دقیقا بدانید که به چه میکروفونی احتیاج دارید و چقدر می‌خواهید هزینه کنید.

به عنوان مثال اگر میکروفونی را می‌خواهید خریداری کنید که قرار است در یک حسینیه‌ی بزرگ از آن استفاده کنید و صدای مداح اصلی (مداحی که بیشتر قرار است با این میکروفون کار کند) صدایی بم است و عادت دارد میکروفون را در نزدیکی دهان خود نگاه دارد.

بهتر است میکروفونی با الگوی راستای دریافت هایپرکاردیویید با کاهش دامنه فرکانس‌های پایین در منحنی پاسخ فرکانسی تهیه کنید. برای تهیه‌ی میکروفون مداح بهتر است از میکروفون‌های داینامیکی استفاده شود و برای گرفتن صدای جمعیت اگر میکروفن‌ها قرار است روی سقف بلند نصب شوند بهتر است از میکروفون های خازنی استفاد شود.

 زیرا میکروفن‌های خازنی حساسیت بیشتری داشته و صداهای دور را بهتر ضبط می‌‌کنند (البته باید مراقب صدای بلند باندها نیز باشید تا کیفیت ضبط شما را پایین نیاورند). در حالی که اگر خواستید میکروفونی که صدای جمعیت را ضبط می‌کند در ارتفاع پایین نصب کنید بهتر است یک میکروفون داینامیکی، تمام جهتی استفاده کنید، و یا برای مداحی در یک فضای کوچک بهتر است از میکروفون داینامیک هایپر کاردیویید استفاده شود زیرا میکروفن هایپر کاردیویید نشت صدای سایر منابع صوتی، نویز زمینه و پسآوایی اتاق (صداهای منعکس شده از دیوار‌ها و سقف) را کمتر دریافت می‌کند و درنتیجه صدایی خالص‌تر و شفاف‌تر خواهید داشت.

هنگام خرید میکروفون علاوه‌بر صدای مداح‌ اصلی هیئت، امکانات و سیستم صوتی نیز باید در نظر گرفته شوند. زمانی که شما از یک دستگاه معمولی استفاده می‌کنید خرید میکروفونی گران قیمت اشتباه است. زیرا هر چقدر هم که کیفیت میکروفون خوب باشد به علت پایین بودن کیفیت سیستم صدا، شما متوجه خوب بودن کیفیت میکروفون نخواهید شد و عملا بودجه‌ی خود را به هدر داده اید.

از طرفی اگر دارای یک سیستم صوتی با کیفیت هستید، خرید یک میکروفون بی کیفیت و ارزان قیمت تقریبا تمام کارآیی سیستم شما را از بین می‌برد. زیرا اگر صدای ورودی به میکسر بی کیفیت و دارای اعوجاج باشد حتی با بهترین سیستم‌ها هم فقط تا حدودی آن‌هم به سختی، صدا قابل ترمیم است.

خرید میکروفون نیاز به دقت زیاد و تجربه‌دارد. شما از روی شکل ظاهری و یا قیمت میکروفون نمی‌توانید درباره کارایی آن قضاوت کنید. گرچه هیچ گاه نمی‌توان از یک میکروفون ارزان قیمت انتظار زیاد داشت اما این بدین معنی نیست که هر چه میکروفون گران قیمت تر بود برای صدابرداری در هیئت بهتر است.

اولا هر میکروفون برای مصارف خاصی ساخته می‌شود. ممکن است بعضی میکروفون‌ها برای کار در استودیو و یا استفاده برای برخی سازهای خاص طراحی و ساخته شده باشند. اگر شما از این میکروفون‌ها در یک هیئت استفاده کنید، به احتمال زیاد انتظارات شما را برآورده نخواهند کرد.

ثانیا برای انتخاب میکروفون باید شرایط و نیاز خود را بسنجید. به عنوان مثال یک میکروفون حساس و تمام جهتی با آنکه شاید صدای بسیار شفافی داشته باشد اما اگر در یک حسینیه استفاده شود به احتمال زیاد به علت دریافت بیش از حد صدای محیط، شما را دچار مشکل خواهد کرد. و یا اگر مداح دارای صدایی زیر است انتخاب یک میکروفون با پاسخ فرکانسی بالا در صدای زیر باعث می‌شود تا صدای ورودی به میکسر بیش از حد تیز و لاغر باشد.

 


موضوعات مرتبط: * سیستم های صوتی - میکروفون

برچسب‌ها: آموزش مداحیمیکروفنآموزش تخصصی مداحی
[ 12 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

غزل حاج محمود کریمی درباره شهید احمدی روشن

 راه محبین علی روشن است
راه حسین و زینبی بودن است

هرکه پی حضرت حق می رود
رخت جهادش همه جا بر تن است

رزم فقط رزم به شمشیر نیست
گاه تفکر به قلم بردن است

کار مؤیَد به امام زمان
معنی لبیکِ عمل گفتن است

کار خمینی چه اثر داشت که
علم و الم رونق جنگیدن است

دانش در چلّه ی اخلاص چیست
تیر خلاصی به تن دشمن است

کشته شدن در ره عشق ولی
آرزوی احمدی روشن است

"محمود کریمی"

 منبع : پايگاه اطلاع رساني خيمه

 


موضوعات مرتبط: * اشعاری از مداحان- غزل حاج محمود کریمی
[ 10 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

پرسش وپاسخ از مداحان کشور

 

ادامه سوالات از استاد میرداماد


16 -سلام خواستم بدونم تغذیه درمداحی چطوریه؟ ادبیات ونحوه ی صحبت کردن من بامستمع درحین روضه ضعیفه. گیرمیکنم؛ چکارکنم؟
نمی توان نسخه واحدی تجویز  کرد ولیبرای همه ی حنجره ها پرهیز از آب یخ بسیار مفید است برای تقویت ادبیات کتابهای سید مهدی شجاعی ، دکتر سنگری ، و مرحوم نادر ابراهیمی رامطالعه فرمائید

 17–چیزهای سرد مثل بستنی برای حنجره خطرناک هست یا نه؟
آیا دستگاه های موسیقی را کامل باید یاد گرفت؟
همیشه مضر نیست ولی در مواقعی که سرما خوردید یا بعد مجلس حنجره تان گرم است ضرر دارد .سوال دوم در سوالات قبل پاسخ داده شده است.

18-میخواستم بپرسم برا پیشرفت تو زمینه ی روضه چکار باید کرد؟ من خیلی وقتا تو مجلس نمیدونم فی البداهه تصمیم بگیرم چه روضه ای بخونم مخصوصا اگه بعداز مداح دیگه بخونم لطفا راهنماییم کنید و بگید مشکلم از کجاست؟؟؟
باید حداقل پنج سال از روضه خوانهای توانمند تقلید محض کرد

19 -خواستم از جنابعالی بپرسم چگونه می شودیک روضه خوان خوب و یک مداح خوب شد . بنده حدود 12 سال است در هیات های جوانان شهرمون می خوانم اما گاها مورد تضیف قرار می گیریم چه کنم که آن معنویت و سوز را به مستمع برسانم ؟
مداحی دو بال دارد برای موفقیت :
۱- بال فنی که شامل تمرین و تلاش و دیدن استاد و نشستن پای منبر بزرگان اس
۲- بال معنوی که شامل تقوا و اخلاص و صداقت و .. می باشد.

20 –با سلام و عرض ادب خدمت فرزند فاطمه اقا سید می خواستم اگه میشه چند نكته در مورد روضه خوانی برام بگید.
مراجعه به پاسخ سوالات قبل شود

21 –برای آموزش دستگاه مداحی به کدام استاد درشهرقم یاتهران مراجعه کنیم ؟
استاد چاووشی ؛ حوزه هنری تبلیغات قم


22 – سلام سیدجان من خیلی سبک روضه های شمارادوست دارم خودم هم چندسالی هست که می خونم خیلی سعی می کنم روضم رومثل سبک شما بخونم ولی نمی شه لطفابهم کمک کنید.اگه می شه زود جواب بدید تابه کمک شما خودم روبرای محرم آماده کنم.خیلی دوستون دارم ودوست دارم ازنزدیک شما روملاقات کنم.
مراجعه به سوالات قبل شود

 23 – من 18 سال دارم که یک ساله دارم از شمادر روزه ها و مداحی ها تقلید می کنم آیا تقلید درسته؟ این کار دیر نیست؟ اگر می شودند برای این که پیشرفت کنم مرا راهنمایی کنید؟
سن مناسب تقلید روضه بعد از 25 سالگی است . شما ابتدا بایدمراحل مقدماتی و کلاس های ابتدایی را بگذرانید مثل غزل خوانی ، نوحه خوانی ، مضمون پردازی و ...

 

24 - باعرض سلام وادب خدمت آقاسید بزرگوارمیخواستم از شما سوال کنم بهترین راه برای تقویت وبازشدن تارهای صوتی چیست وآیاداروی خاصی اعم از گیاهی وغیره به این کار کمک میکندچراکه تارهای صوتی این حقیر بعد از مدتی که از مجلس میگذرد دچار خستگی میشه و حالت دو رگه ای به خود میگیره؟

 صداسازی :
الف ) تربیت صدا (روزی حداقل نیم ساعت آرام خوانی)
ب)مراقبت صدا (پرهیز و ورزش )
ج)تقویت صدا: آشنایی با ردیف های آوازی

ادامه دارد ان شاءالله ......

منبع : پايگاه اطلاع رساني خيمه
 



موضوعات مرتبط: * تجربیات مـداحــان- استاد میرداماد
[ 9 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

پرسش وپاسخ از مداحان کشور

 


استاد سید مهدی میر داماد

1.براي مداحي و مداح شدن از کجا بايد شروع کرد؟
 براي شروع مداحي بايد در سن نوجواني (17 به بالا ) شروع کرد و با توجه داشتن به صدا و جوهره ي ذاتي مداحي با تقليد شروع کرد.
 

2-در شروع مداحي چه فاکتورهايي را بايد در خود ديد؟
 سن مناسب (17 الي 22 )- جوهره ي صدا - معلومات و نگاه علمي به مداحي

 
3-طبق صحبت تلفني که با سيد عزيز داشتم ايشون فرمودنند که تا چند سال بايد تقليد کنم اما در بعضي از جاها مثلا روضه خواني تقليد کمي مشکل است آيا سيد عزيز راه حل ديگري دارند؟
روضه خواني کلاس بالاي مداحي است ، بايد تقليد را از نوحه خواني شروع کردو بعد خود به خود روضه خواني تقويت مي شود.

4-در بعضي از کلاس هاي مداحي که فيلم آنها يا صدايشان به ما ميرسد که عقلب از مداحان صاحب نام نيز ميباشد صحبت از تکنيک و شناخت دستگاه و ... ميباشد که کمي مبهم است آيا سيد عزيز براي تکنيک در مداحي صحبت خواصي دارند؟
رديف هاي آوازي بسيار مفيد است ولي اصل نيست ولي اگر باشد پيشرفت قابل ملاحظه اي صورت مي گيرد.

5-مداحان تازه کار از چه منابعي و (کتاب و ...)استفاده کنند؟
منابع کلي و قابل استفاده براي مداحان تازه کار و جوان عبارت اند از : مقتل قصه کربلا از حجت الاسلام نظري منفرد و چهار جلد کتاب نخل ميثم از آقاي سازگار.

6-براي شروع كار روضه خواندن بايد در ابتدا از چه كتابهايي شروع كرد؟ شما استاد بزرگ چه پيشنهادي براي شروع اينكار ميكنيد؟
شروع روضه خواني با مرور چندباره ي کتاب قصه کربلا از حجت الاسلام نظري منفرد.

7-بهترين روشي که ميتوان در اداره جلسات هفتگي داشت چيست؟چگونه بايد در اين جلسات فعاليت کنيم تا بتوانيم اثرگذارباشيم و مستمع خوب پرورش دهيم؟
نمي توان نسخه واحدي تجويز کرد. هر جلسه مختصات خودش را دارد و بستگي به زمان و مکان مستمع و حواشي دارد. زماني مي توانيد مستمع خوب پرورش دهيد که خودتان را در معرض نقد قرار دهيد و مرتب با مشاورين و اساتيد اين فن ارتباط داشته باشيد

8-روضه هايي که اقاسيدميخونن،از چه مقاتلي استخراج ميکنن؟لطف کنن نام چندتامقتل معتبرو بنويسن تا ما استفاده کنيم؟
روضه هاي خوانده شده کار يک منبع و مقتل خاص نيست بلکه حاصل يک گروه محقق و نويسنده است . ولي منابع قابل توجه مي توان به کتب لهوف : سيد ابن طاووس ، نفس المهموم : شيخ عباس قمي ، مقتل مقوم ، خصائص الحسينيه : شيخ جعفر شوشتري اشاره کرد

9-در خواندن دعا بايد به چه نکاتي توجه کرد؟در روضه خواندن به چه نکاتي بايد توجه داشت؟
 بايد حداقل 5 سال در رشته دعا مقلد باشيد از مناجات خوانيهاي استاد حاج مهدي سماواتي ، حاج سعيد حداديان ، حاج ما شا الله عابدي

10-ميخواستم چه نكاتي بايد در مداحي رعايت نمود.2براي تقويت صدا وجلوگيري از گرفتگي زودهنگام صداچه راهكاري پيشنهاد ميكنيد؟
صداي پخته و کامل نياز به تربيت و مراقبت و تقويت دارد و تقويت با استمرار خواندن روزي حداقل نيم ساعت و پرهيز غذايي و تمرين و آشنايي با دستگاه هاي آوازي حاصل مي شود.

11-معرفي يك مقتل كامل ومعتبر برا ي مطالعه؟
نفس المهموم شيخ عباس قمي مقتل مناسبي است


12-در خوندن ولادت ها بايد بيشتر به چه نکاتي توجه کرد؟ چون خوندن اشعار ولادت و مديحه سرايي سخت تر و مشکل تر از مرثيه سرايي است؟
و سوال دوم اينکه از چه غذاهايي بايد پرهيز کرد؟ مخصوصا برا ي گرفتگي صدا؟
۱-انتخاب شعر با مضامين مولودي
2- انتخاب نغمات شاد
هر صدايي و حنجره اي يک جنس خاص دارد و نمي توان يک دستور کلي داد.
خودتان بهترين طبيب براي خودتان مي توانيد باشيد.


13-چند سوال دارم لطفا جواب بدین.
الف)من 23 ساله هستم و از مقطع راهنمايي (قبل از بلوغ)افتخار خدمت به اهل بيت رو داشتم.براي پختگي و پرشدن صدا چيکار بايد کرد؟ آيا هنوز زوده تا صدا خوب کل بگيره و زمان ميخواد؟راهکارتو ن چيه
ب) آيا براي مداحي بايستي حتما به نغمات و دستگاهها آشنايي داشت؟
ج) با وسواس در انتخاب سبک ها و اين که کدام شعر قشنگتره بخونيم چه جور بايد تا کرد؟
د) با وجود اينکه قبل از جلسات ريتم برنامه مو ميچينم ولي بازم تا لحظات آخر شعرامو هي تغيير ميدم ؟ چکارکنم؟
ذ)با وجود اينکه هميشه خودموباور دارم اما تا وقتي وارد مجلس بر خوندن نشدم استرس و دلشوره دارم ،چي کار کنم؟


1- صدا بايد تا 25سالگي به مرحله پختگي برسد و اگر نرسيد و اگر نرسيد بايد استقامت در روزمره خواندن داشته باشيد.
2- مراجعه به پاسخ سوالات قبل
3-دقت نظر و توجه زياد خوب است ولي وسواس همسشه مضر است و بايد با اين روش مقابله کرد
4- بايد تمرين و تکرار داشته باشيد تا اين حالت تغيير پيدا کند
5- ديدن مجالس مختلف و پذيرفتن جلسات غريبه ترس و استرس را پايين مي آورد.


14-من چند سالي از صداي شما تقليد ميکنم و بعضا ميخوام در مجلس روضه ازشعر هاو مناجات هاي شما خصوصا استفاده کنم ميخوام بدونم شما اجازه ميديد لطفا جوابمو زود بفرستيد؟
اين اشعار و سبکها متعلق به اهل بيت عصمت و طهارت است - اجازه نمي خواهد استفاده کنيد بشرط اينکه در جاي خودش و با حفط شان و مرتبه خودش.

15- خيلي زيادي داره ، يه مدت خوب بود چند تا هيئت مي خوندم ،مدرسه بود مجالس زنانه بود ، خيلي هم همه از خوندن من تعريف مي کردن ،ولي الآن چند وقته زمينه جور نميشه برا خوندن ، خيلي حالم گرفتست ،تو رو خدا راهنمايي کنيد؟
زمينه را خودتان بايد ايجاد کنيد - بايد بستر مداحي را با تشکيل يک هيئت آماده کنيد.


ادامه دارد ان شاء الله  ......


منبع : پايگاه اطلاع رساني خيمه
 



موضوعات مرتبط: * تجربیات مـداحــان- استاد میرداماد
[ 8 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

زندگینامه حاج سید مهدی میرداماد

                                                                                                                    
                                                                                                                        
 

به نام خدا

سيد مهدي ميرداماد هستم ، اسفند ماه سال 1357 در يکي از محله هاي جنوب شهر اهواز بنام خشايار به دنيا آمدم. دوران کودکي ام همزمان شد با آغاز جنگ تحميلي و شلوغي خوزستان ، که اين امر باعث شد همراه خانواده ام در اوايل دهه 60 از جنوب کشور به شهر مقدس قم شهر کريمه اهلبيت حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها پناه بياوريم.

 پدرم يک دبير بود و بلافاصله در دبيرستان حکيم نظامي سابق مشغول به تدريس شد. ما هم در محله اي به نام باغ سلطان و زندگي خود را در اين شهر آغاز کرديم. دوران شيرين و بيادماندني ورود به مدرسه و آغاز تحصيل در دوره ابتدايي هيچ گاه از ذهن کسي پاک نخواهد شد .

مدرسه فيض کاشاني همان مدرسه اي که آن عکس معروف در يکي از کلاس هايش گرفته شده بود ، عکس حضرت امام در يک کلاس درس همراه با دانش آموزان که سالها در اول کتابهاي درسي ابتدايي خاطره ها را زنده مي کرد. دوران تحصيل در مقطع ابتدايي همزمان شد با بمباران هوايي شهر توسط هواپيماهاي عراقي ، دوراني که با همه ي تلخي هايش هنوز مرا بعد از سال ها مرا به آن محله و کوچه پس کوچه هايش مي کشاند.

بعد از پايان دوره ابتدايي به مدرسه راهنمايي وفاداران رفتم ، مدرسه اي که بر خلاف دبستان فيض که روبروي منزلمان قرار داشت ، از محله ما دور بود. دوره راهنمايي دوره کشف استعداد ها و ورود به عرصه صدا بود. از جلسات خانگي قرآن تا روضه هاي زنانه محلي ، از مکبري در مسجد تا تک خواني گروه هاي سرود مختلف در پايگاه و مدرسه و ... همه و همه نقطه عطفي شد تا همه مرا به داشتن صدايي رسا و استعدادي فوق العاده تشويق و ترغيب کنند. اين امر باعث شد در دوره تحصيلي دبيرستان بستر مناسبي پيش رويم قرار بگيرد تا به فضاي اجتماع ورود جدي تري داشته باشم و نگاهم به مقوله مداحي کمي پر رنگ تر باشد .

 دبيرستان دين و دانش و دوران شور و شر جواني .... دوراني بود که فراز و نشيب هاي زيادي داشت .... تلخي ها و شيريني هاي فراواني را در اين مرحله از تحصيل و زندگي سپري کردم . اتفاق تلخ که شايد مسير زندگي ام را به طور کلي تغيير داد مرگ مادرم بود که در اين مقطع اتفاق افتاد . غم فراق مادر و سپري کردن دوره اي سخت بدون او ، ان هم در اوج جواني و نياز شديد عاطفي تحولي اساسي را برايم رقم زد . به يکباره خودم را در صف ثبت نام حوزه عليمه ديدم و اين چيزي نبود جز تحقق آرزو هاي مادر ..........

ورود به فضاي طلبگي و داشتن حجره در مدرسه الهادي کمي مرا از خانه بي مادر دور مي کرد. آن دوران به سرعت سپري شد . از سال 74 الي 80 سطح يک حوزه ر ابا پيش زمينه مداحي و ستايشگري اهلبيت گذراندم اين چند سال نقاط قابل توجهي را در خود جاي ميداد ، از تشکيل هيئت انصار الشهدا و برپايي نمايشگاه هاي کوثر ولايت در قم و جنوب تا برگزاري جلسات هفتگي در مهديه اسلامي به همراه دوستان طلبه ، از ورود به مجموعه هيئت خادم الرضا (ع) و آغاز رفاقت با حاج محمود کريمي تا آشنايي با حاج مهدي سلحشور و آغاز يک دوره جديد همخواني در هيئت ثارالله ....

سال 81 و بر اثر يک اتفاق از حوزه انصراف دادم و به خدمت سربازي رفتم . کاري که در آن زمان تعجب همگان را بر انگيخت ولي شرايط و حواشي موجود نمي گذاشت درسم را در حوزه ادامه بدم . سه ماه دوره آموزشي در انديمشک و بعد موسسه راويان فتح در قم تمام هيجده ماه خدمت مرا در قم رقم زد ، در اين دوران فراموش نشدني قسمتم شد در بيست و سومين بهار زندگيم عازم حج ابراهيمي شوم و توفيق پوشيدن لباس احرام در صحراي عرفات و مشعر ومنا را بدست آوردم .

بعد از بازگشت از حج تمتع و اتمام دوره سربازي يک دهه جديد و تاثير گذار در زندگيم شروع شد . دهه اي که مي توان اسم آن را دهه پيشرفت و کسب تجربه بگذارم ، دهه اي که مملو از اتفاقات ريز و درشت بود که گذرا به آن اشاره مي کنم.

ورود به عرصه بيمه و حضور در يکي از برترين شرکت هاي بيمه کشور خيالم را بابت يک شغل بي حاشيه و به دور از فضاي مداحي تا حدودي راحت کرد. آشنايي با جلسات متعدد و بهره گيري از مکتب هاي مختلف مداحي و شاگردي اساتيد بنام و پيشکسوتي مانند حاج منصور ارضي ، حاج علي انساني ، حاج حسن خلج ، حاج صادق آهنگران و ... راهيابي به جلسات مهم و قابل توجهي مانند حرم مطهر امام رضا عليه السلام ، حرم حضرت معصومه سلام الله عليها ، مسجد مقدس جمکران ، بيت رهبري ، مهديه تهران و ... که تجربه هاي گرانبهايي را در اختيارم قرار دادند.

سال 82 دوره اي بود که محرم من بدون آقاي سلحشور بايد اداره مي شد ، هيئت رزمندگان اسلام (مجتمع امام خميني) که از گذشته نه چندان دور جزء آرمانهاي دنياي مداحي من محسوب مي شد ، آغاز شد. آغازي که هنوز هم ادامه دارد و شايد به جرات مي توان گفت يکي از کلان ترين جلسات عزاداري محرم در ابعاد مختلف با توجهات حضرت حق و عنايات حضرت ارباب شکل گرفت . بعد ها در همين دهه پيشرفت در رمضان 84 جلسه ي هفتگي و ثابت تحت عنوان زيارت آل ياسين با هدف مستمع پروري و فرهنگ سازي معنوي در غروب هر جمعه تاسيس شد که تا کنون منشاء خيرات و برکات زيادي شده است . همزمان با اين جلسات برپايي يک هيئت در تمام مراسمات مهم در حسينيه بني فاطمه به پرورش مستمع با ذائقه خاص هيئت کمک به سزايي به پيشرفتم در اين شرايط کرد .

و امروز در آغاز يک دهه ديگر قرار دارم ، که مي خواهم با همت و پشتکار و توکل و توسل به حضرت حق و حضرات معصومين نواقص گذشته را جبران و از لغزش هاي ريز و درشت گذشته درس بگيرم تا در مسير ستايشگري و نوکري آل الله خالص و بي آلايش پيش روم.


مردم به چشم آب نگاهم کنند ليک من از سراب پيش تو بي آبروترم


منبع : وب سايت حاج سيد مهدي ميرداماد


 


موضوعات مرتبط: * مصاحبه با مداحان- استاد میرداماد
[ 7 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

شعر مقام معظم رهبری درباره ناشنوایان

سيماي رهبري

شعري از مقام معظم رهبري با عنوان مناجات ناشنوايان
که براي نخستين بار توسط رئيس سازمان بهزيستي قرائت شد

ما خيل بندگانيم ما را تو مي‌شناسي
هر چند بي‌زبانيم، ما را تو مي‌شناسي

ويرانه‌ئيم و در دل گنجي ز راز داريم
با آنكه بي‌نشانيم، ما را تو مي‌شناسي

با هر كسي نگوئيم راز خموشي خويش
بيگانه با كسانيم ما را تو مي‌شناسي

آئينه‌ايم و هر چند لب بسته‌ايم از خلق
بس رازها كه دانيم ما را تو مي‌شناسي

از قيل و قال بستند، گوش و زبان ما را
فارغ از اين و آنيم ما را تو مي‌شناسي

از ظن خويش هر كس، از ما فسانه‌ها گفت
چون ناي بي‌زبانيم ما را تو مي‌شناسي

در ما صفاي طفلي، نفسرد از هياهو
گلزار بي‌خزانيم ما را تو مي‌شناسي

آئينه‌سان برابر گوئيم هر چه گوئيم
يكرو و يك زبانيم ما را تو مي‌شناسي

خطّ نگه نويسد حال درون ما را
در چشم خود نهانيم ما را تو مي‌شناسي

لب بسته چون حكيمان، سر خوش چو كودكانيم
هم پير و هم جوانيم ما را تو مي‌شناسي

با دُرد و صاف گيتي، گه سرخوش است گه غم
ما دُرد غم كشانيم ما را تو مي‌شناسي

از وادي خموشي راهي به نيكروزي است
ما روز به، از آنيم ما را تو مي‌شناسي
كس راز غير، از ما نشنيد بس «امينيم»
بهر كسان امانيم ما را تو مي‌شناسي

 



موضوعات مرتبط: * مقام معظم رهبــریاشعار معظم له
[ 6 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

شعری زیبا از مقام معظم رهبری در جواب شعر امام خمینی(رحمة الله علیه)

 

سيماي رهبري

 من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم
چشم بيمار تو را ديدم و بيمار شدم

فارغ از خودشدم و کوس «انا الحق» بزدم
همچو منصور خريدار سردار شدم

غم دلدار فکنده است به جانم شرری
که به جان آمدم و شهره بازار شدم

درميخانه گشاييد به رويم شب و روز
که من از مسجد و از مدرسه بيزار شدم

جامه زهد و ريا کندم و بر تن کردم
خرقه پير خراباتی و هشيار شدم
واعظ شهر که از پند خود آزارم داد
از دم رند می آلوده مددکار شدم

بگذاريد که از ميکده يادی بکنم
من که با دست بت ميکده بيدار شدم

روح الله الموسوی الخمینی


و جواب مقام معظم رهبری (مدظله العالی) :


تو كه خود خال لبي از چه گرفتار شدي
تو طبيب همه اي از چه تو بيمار شدي

تو كه فارق شده بودي ز همه كان و مكان
دار منصور بريدي همه تن دار شدي

عشق معشوق و غم دوست بزد بر تو شرر
اي كه در قول و عمل شهره بازار شدي

مسجد و مدرسه را روح و روان بخشيدي
وه كه بر مسجديان نقطه پرگار شدي

خرقه پير خراباتي ما سيره توست
امت از گفته در بار تو هشيار شدي

واعظ شهر همه عمر بزد لاف من
ي دم عيسي مسيح از تو پديدار شدي

يادي از ما بنما اي شده آسوده ز غم
ببريدي ز همه خلق و به حق يار شدي

سید علی حسینی خامنه ای ( امین )

 

 



موضوعات مرتبط: * مقام معظم رهبــریاشعار معظم له
[ 5 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

شعر طنز حاج محمود کریمی

 

 

شعر طنز حاج محمود کریمی خطاب به برخی مسئولین     
 
 
چند ماهی است در صدا سیما 
آمده طنز پرطرفداری

در حقیقت سیاسی و کمدی
گریه دار است و خنده بازاری

جای اسم و مقام و حرف رکیک
بین برنامه بوق باب شده

جای لفظ فلان فلان قدیم 
بوق ممتد ولی حساب شده

اگر اهل سیاست و ذوقی 
من هم امروز حرف ها دارم

و چه خوب است در سخن جای
بعضی الفاظ بوق بگذارم

 آی آقای بوق خالی بند 
بوق ها را نریختی به حساب

بوق سهم عدالتت پس کو 
مسکن بوق بی حساب و کتاب

همه بی کار و داده ای به یکی
چند پست کلیدی اهدائی

بزن از حلق مردم مظلوم 
بده بوقندیار بوقائی

مانده ام بوق از کجا آمد 
روی فرمان چرخ تو جا شد

مثل دوران بوق در بر تو 
بوق پیدا شد و "هویدا" شد

دوستم با تو گفت از در لطف
درد خود با خلوص درمان کن

بوق بیرون فتاده ات دیدند
زشتی بوق خویش پنهان کن

طفلکی حرف بد نگفته به تو 
اصلا این حرف را بزن تو به من

من اگر با تو حرف بوق زدم
بوق من را خودت بیا بشکن

یاد داری که بوق قبل از تو 
بوق ها را شنید و کرد انکار

بس که هشدار را ندیده گرفت
منحرف شد ز راه و زد به چنار

شطّ رنج است ضربه ی حداد
بعد هر ضربه کیش و مات حدید

مرد باید که حرف حق بزند
هرکه عاش سعید مات سعید

منبع : سایت هیئات رزمندگان اسلام



موضوعات مرتبط: * اشعار طنز - اشعار طنز مداحان
[ 4 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

درس مقتل شناسی (بخش4)

 

استاد حجة الاسلام دکتر سید حسین مومنی

*نکاتی درباره خواندن و مداحی کردن

در خواندن شعر امانت دار باشید.
هر شعری را نخوانید.
شعر شناسنامه دار بخوانید.
شعرهایی با مضمون عزت مدارانه بخوانید مثل:

با دست بسته است ولی دست بسته نیست
زینب سرش شکسته ولی سرشکسته نیست
بارسفر، خطر، غم بازار، چشم شور
داغ سه ساله دیده ولی باز خسته نیست

شعر را اشتباه نخوانید.
شعر محاوره ای را به حداقل برسانید.
از عبارتی مانند: بزرگی گفت، عَلی ما نُقِل و … استفاده نکنید.
برای اینکه بتوانید از مردم اشک بگیرید باید در خلوت خود بخوانید و اشک بگیرید.

*چه کنیم که روضه خوان تاثیر گذاری باشیم

۴۰زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام به همراه نماز زیارت و دعای علقمه بخوانیدو ثوابش را به روح حضرت رضا(علیه السلام) هدیه کنید و از آن ها بخواهید که به زبان شما نمک روضه بدهند. قبل از جلسه ذکر بگویید و توسل کنید و از خود ائمه(علیهم السلام) بخواهید اذن و اجازه روضه خوانی بدهند. قبل از محرم و صفر حتما به زیارت مشهد بروید.

*عناصر تشکیل دهنده حماسه کربلا

مقام معظم رهبری عناصر تشکیل دهنده حماسه کربلا را در ۳ گزینه نام برده اند:
۱- عقلانیت
۲- حماسه و عزت
۳- عاطفه و عشق

هیچ کار اباعبدالله(علیه السلام) خارج از عقلانیت نبود پس روضه های ما هم باید مبتنی بر عقلانیت باشد. بعد از رحلت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) شروع از کار افتادگی عقول است و اوج آن مربوط به عاشورا است.بلائی که بر سر اهل بیت(علیهم السلام) در کربلا آمد اسلام اجازه نمی دهد بر سر کفار بیاوریم:
در ماه حرام به جنگ دشمن نرویم – خانه اش را به آتش نکشیم –
اسرا را به ذلت نکشیم – بین سر و بدن جدایی نیدازید – مثله نکنید و …
نمونه هایی از دستورات اسلامند.

شیخ شوشتری در توضیح “نداهای هفت گانه هَل مِن ناصِر” نوشته اند در مرحله چهام دو نفربه کمک اباعبدالله(علیه السلام) آمدند یکی عبدالله ابن حسن(علیه السلام)، دیگری طفل خردسالی که دختر بود و در جلوی چشمان مادرش با شمشیر او را به دو نیم تبدیل کردند. این نمونه ای از تعطیلی عقول، نعل زدن به اسب ها نمونه دیگر و هزاران نمونه دیگر.

تمام ماجرای کربلا حماسه و عزت بوده است. میرزا حبیب اله در اسرار الحسینیه روایتی آورده که حسین(علیه السلام) مخیّر شد فرمانروای زمین و زمان شود ولی به خدا پاسخ داد من لقای با تورا به چیزی عوض نمی کنم.

*پیرامون خطبه حضرت عباس(ع) در مکه

درباره خطبه قمربنی هاشم(علیه السلام) در خانه خدا هیچ سند معتبری تحقیقا عرض می کنم وجود ندارد، اما ادبیات بسیار زیبایی دارد. در جایی می فرمایند: ای مردم شما در گرد خانه خدا در طوافید اما اگر پرده ها کنار رود می بینید که کعبه به گرد حسین(علیه السلام) در طواف است.
امام حسین(علیه السلام) از عاطفه هم استفاده کردند. بعد از شهادت علی اصغر(علیه السلام) دو نفر از لشگر دشمن که برادر بودند پشیمان شدند و در رکاب حضرت شهید شدند. مقام معظم رهبری فرمودند به اسم روشنفکری از روضه ها فاصله نگیرید.

*دلایل اینکه نام امام حسین(علیه السلام) اباعبدالله است چیست؟

۱- رسول الله(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: حسین منی انا من حسینی،
گوئیا امام حسین(علیه السلام) پدر رسول گرامی اسلامند.

۲- حسین(علیه السلام) حق پدری بر گردن همه بنده های خدا دارند، چون دین و بندگی خداوند به برکت خون سیدالشهدا(علیه السلام) زنده مانده است.

۳- حسین(علیه السلام) زیباترین مصداق بندگی را به نمایش گذاشتند.”طبق سنت عرب، اشخاص با شایسته ترین ویژگیشان شناخته می شوند که به آن کنیه می گویند و از آن جا که حسین(علیه السلام) زیباترین و شایسته ترین ویژگی بندگی را دارد او را اباعبدالله مورد خطاب قرار می دهند”

درباره عزت باید بدانیم در سنگین ترین روضه عاشورا که مصیبت حضرت علی اکبر(علیه السلام) است،سیدالشهدا(علیه السلام) بهیچ عنوان شکوه نمی کنند. در مورد جانسوزترین مصیبت یعنی مصیبت حضرت علی اصغر(علیه السلام) نیز همینگونه است.

آقا اباعبدالله(علیه السلام) از لحاظ زمانی ۳ ساعت در گودی قتلگاه بودند و در لحظات آخر حمد و ستایش خداوند را بجا می آوردند.

*حرف آخر

جوانیتان را صرف سیدالشهدا(علیه السلام) کنید تا در پیری لذتش را ببرید. در این دستگاه به کم هم قانع نباشید. در این ملاحظه باشید که اجر و مزدتان با حضرت زهرا(سلام الله علیها) است و در برابرتان امام زمان(علیه السلام) ایستاده است.عزت دست خداوند است.

منبع : سایت استجاب
 



موضوعات مرتبط: * مقتل شناسی - استاد مومنی
[ 3 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

درس مقتل شناسی (بخش3)

 




 استاد حجة الاسلام دکتر سید حسین مومنی


*سخنران و مداح مکمل همدیگرند.

منِ واعظ وشما که مداح هستید هردو برای حضرت اباعبدالله(علیه السلام) می خوانیم، باید حرمت همدیگر را حفظ کنیم و مکمل یکدیگر باشیم. روضه خوانی سنت علماست ما باید مقتل بخوانیم و شما مداحان همین مقتل را به زبان شعر بخوانید.


استادِ حضرت آیت الله بهجت به نقل از خودشان هم مرجع تقلید و درس خارج گو بوده و هم روضه خوان. آیت الله مظاهری به مداح می گویند جهت روضه را من تعیین می کنم شما هم ۱۰ دقیقه بخوانید.

همین استاد حضرت آیت الله بهجت(ره): حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) را در خواب می بینند. رسول الله(صلی الله علیه و آله وسلم) به او می گویند می خواهیم مرجعیت شیعه را به شما بدهیم.ایشان پاسخ می دهند،

اختیار انتخاب دارم یا خیر؟ حضرت می فرمایند: می توانید! ایشان پاسخ می دهند اگر انتخاب با خودم است می خواهم زندگیم از روضه خوانی تامین شود و من مرجعیت را نمی خواهم. رسول اکرم استادِ آقای بهجت را سه نصیحت فرمودند که عبارتند از:

*روضه مکشوف بخوانیم یا نه؟

اگر فضای جلسه مهیا بود و حق روضه ادا شد و از لسان معصوم این روضه بیان شده بود باید بخوانیم. بعضی ها به سندیت ناحیه مقدسه ایراد می گیرند،من تحقیقا اعلام می کنم که اینونه نیست و سند آن محکم است. برطبق زیارت ناحیه مقدسه ببینید آقا چطور با جدشان صحب می کنند؟!

سخنان امام رضا(علیه السلام) نوعا لیف و نرم است اما وقتی به حضرت اباعبدالله(علیه السلام) می رسند سریعا وارد اصل روضه می شوند. “ان یوم الحسین اقرح جفوننا و …” مضیبت حسین(علیه السلام) چشم های ما را زخم کرده و اشک های ما را جاری ساخته و عزیزان ما را در کربلا به ذلت(ظاهری) کشانده.

در مبحث استخراج روضه دقت کنید در کربلا ما خیمه ای داریم به نام “دارالحرب” که قبل از شروع جنگ اتاق جلسات جنگ بوده و بعد از به شهادت رسیدن عزیزان، بدن ها را ابی عبدالله(علیه السلام) به آن جا می بردند. در شب ۱۱ محرم خیمه ها را آتش زدند، پس حتما دارالحرب نیز آتش گرفته و اگر بدن ها در آن بوده باشد…؟؟؟!!!


منبع : سایت استجاب



موضوعات مرتبط: * مقتل شناسی - استاد مومنی
[ 2 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

درس مقتل شناسی (بخش2)

 

 

استاد حجة الاسلام دکتر سید حسین مومنی


*مخاطب ما چه کسانی هستند.

مخاطبان ما در درجه دوم مردم هستند، در درجه اول خود اهل بیت(علیهم السلام) هستند. چندسالپیش در درس خارج فقه و اصول مرحوم آیت الله شیخ جواد تبریزی(ره) در مسجد اعظم قم بودم، پیرمردی آذری زبان در پای منبر بود که بسیار به حضرت آیت الله اشکال می کرد و آقا هم جواب می داد.

بعداز چند مرتبه آقا عصبانی شدند و گفتند که من جواب دادم دیگر بس است. پیرمرد با عصبانیت گفت: شما جواب مرا ندادید شما روضه خواندید.

در آن لحظه دیدم حضرت آیت الله منقلب شدند و بغض کردند، سه مرتبه فرمودند: ای کاش من یک روضه خوان بودم. بعد یک “السلام علیک یا اباعبدالله” گفتند که احساس کردیم ستون های مسجد اعظم قم به لرزه درآمد. ملاحظه کنید مرجع تقلید می گوید ای من یک روضه خوان بودم.

در خواب حضرت آیت الله بروجردی را دیدند و پرسیدند آقا شما چطورید آیا کسی هم همراه شما است؟ ایشان پاسخ داده بودند: بله. سید فلانی که با الاغ به مجالس زنانه در
روستاهای اطراف می رفت و برای آن ها روضه خوانی می کرد، در بهشت همنشین من است.

 
ناصرالدین شاه (در مجلسی که سید احمد خاتمی حضور داشتند من این نام را بردم، ایشان تذکر دادند که بگوئید”ناصر شاه قجر”) برای حضرت اباعبدالله(علیه السلام) زیاد مجلس برپا می کرد و در میانه مجلس وارد می شد که بیشتر جلب توجه کند.

به او گفتند شیخی در کاشان است که چون خیلی خوب روضه می خواند مخاطبان زیادی دارد. دستور داد او را بیاورند و مجلسی برپا کنند.این کار را انجام دادند. در میانه مجلس آن شیخ، ناصر شاه قجر وارد شد. شیخ اصلا اعتنایی نکرد و به گوشه ای خیره شد و صحبت هایش را ادامه داد.

 ناصرالدین شاه خیلی عصبانی شد و بعد از جلسه از او توضیح خواست. شیخ پاسخ داد: روزی در کاشان نزدیک ظهر از جلسه ای که داشتیم به خانه آمدم تا نماز بخوانم و استراحتی کنم و غذا بخورم تا به جلسه بعدازظهرم بروم.

درب خانه را زدند. باز کردم. پیرزنی بود و گفت شیخ همین الان می آیی برای من روضه بخوانی؟ فوری هم از گوشه چارقدش مبلغ ناچیزی را درآورد و گفت این هم پولت. پاسخ دادم نه مادر، خسته ام بعدازظهر هم منبر دارم باید استراحت کنم. شما برو شخص دیگری را پیدا کن.درب را بستم چند قدم که برداشتم پشیمان شدم و پا برهنه دویدم و پول را گرفتم. به منزلش رفتم، چندین زن نشسته بودند.

سخنانی گفتم و شروع به روضه کردم تا “السلام علیک یا اباعبدالله” گفتم زن ها با حالت عجیبی شیون کردند. دقت کردم دیدم حضرت زهرای مرضیه(سلام الله علیها) در کنار درب ورودی ایستاده و تا من نام حسین(علیه السلام) را می برم بی بی ضجه می زنند و به ضجه حضرت زهرا(سلام الله علیها) همه ضجه می زنند.

 
از آن سال به بعد هرجا روضه می خوانم بی بی(سلام الله علیها) را می بینم. من برای حضرت زهرا(سلام الله علیها) روضه می خوانم نه برای تو.

*ما چقدر اعتقاد داریم که ائمه(ع) در جلسه حضور دارند.

در بحارالانوار ج ۹۸ ص ۷۴ از قول امام صادق(علیه السلام) آمده است که: ستایش مخصوص خداوندی است که در میان مردم افرادی را قرار داد که به سمت ما می آیند، مدح ما را می کنند و مرثیه ما را می خوانند و به واسطه این امور به ما نزدیک می شوند.

آیت الله روحانی می فرمودند: فردی به نام حاج احتشام که روضه خوان حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) بوده، نقل می کرد: هر زمانی که من از جلسات و هیآت می آمدم مادرم درب مجلس نشسته بود ونگران من بود و وقتی من به او می گفتم که من بزرگ شده ام و شما نگران نباش و خودت را در سختی نینداز، پاسخ می داد: من دل نگران ذاکر اهل بیت(علیهم السلام) هستم.

حاج احتشام نقل می کند وقتی مادرم از دنیا رفت هنگام تدفین گفتم یازهرا(سلام الله علیها) من کسی را در قبر گذاشتم که تا پاسی از شب نگران ذاکر تو بود کمکش کن و تنهایش مگذار.
مدتی بعد یکی از اقوام، مادرم را در خواب دید که به او گفته بود به پسرم بگوئید مرا به خوب کسی سپرده است. از لحظهای که مرا در قبر گذاشته اید و به حضرت زهرا(سلام الله علیها) سپرده اید، من ملازم و همراه حضرت زهرا(سلام الله علیها) هستم.

دونفر باهم عازم کربلا شدند. به کاروانسرایی رسیدند. یکی از آن دو مریض شد و نتوانست به زیارت برود. دیگری رفت و بازگشت. فرد مریض به دیگری گفت من ثواب زیارت تو را به فلان قیمت می خرمو او نیز پذیرفت. هر دو در کاروانسرا حضرت زهرا(سلام الله علیها) را در خواب دیدند؛
حضرت زهرا(سلام الله علیها) کسی را که ثواب زیارت کربلا را خریده بود دعا کرد و در حق کسی که این ثواب را فروخته بود نفرین کرد. شما چه سله و پاکتی بالاتر از این می خواهید؟

روایتی از امام زمان(علیه السلام) در مکیال المکارم ج ۲ ص ۴۶نقل شده است: من همیشه برای مؤمنی که مصائب جد شهید مرا متذکر بشود و بعد برای فرج من دعا کند، دعا می کنم. شما چه سله ای از این بالاتر می خواهید که امام زمان(علیه السلام) دعایتان کند. می شود روی این خواندن قیمت گذاشت؟

*ائمه(ع) ذره ای به کسی بدهکار نمی مانند.

ائمه(علیهم السلام) ذره ای به کسی بدهکار نمی مانند چه در این دنیا چه در آخرت. امام مجتبی(علیه السلام) شعری را به قیمتی گزاف از عمروعاص خریدند.
دلیلش را از حضرت(علیه السلام) پرسیدند؟ فرمودند: این شعر در وصف پدرم علی(علیه السلام) است اگر عمروعاص با این شعر از دنیا برود ما باید در قیامت شفاعتش کنیم.
یقین داشته باشیم اهل بیت(علیهم السلام) ما را از همه لحاظ مادی و معنوی تامین می کنند، از جایی که حدسش را هم نمی زنیم ما را تامین می کنند.

منبع : سایت استجاب



موضوعات مرتبط: * مقتل شناسی - استاد مومنی
[ 1 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]