اربعين

اربعين

 

    عباس خوش عمل کاشانی

      به لب از آتش دل گفتگوی کربلا دارم
      دلی آتشفشان در جستجوی کربلا دارم

      نماز عشق را رکعت به رکعت بسته ام قامت
      به جای قبله ی جان رو به سوی کربلا دارم

      غبار آسا به شوق کاروان شور و شیدایی
      روم منزل به منزل آرزوی کربلا دارم

      لهوفم در کف و چشمم پر آب و سینه در آتش
      به هر ماتم سرایی گفتگوی کربلا دارم

      به پاس اربعین در اربعین پیمانه پیمایی
      امید جرعه نوشی از سبوی کربلا دارم


    
************************************************


     محمد فردوسی
     حضرت زینب(س)

      یک اربعین بر روی نی دیدم سرت را
      دیدم که زخمی کرده نیزه حنجرت را

      یک قافله با سوز و اشک و آه آمد
      برخیز و بنگر حال و روز لشکرت را

      با ظرفی از آب آمده تا که ربابه
      سیراب گرداند علی اصغرت را

      برخیز ای نور دو چشمم ای برادر
      تا که کمی آرام سازی همسرت را

      بگذار تا شرح سفر با تو بگویم
      بشنو کمی از غصّه های یاورت را

      از کوفه و شام بلا ای داد بیداد
      رنج اسارت پیر کرده دلبرت را

      وقتی گذر دادند ما را بین مردم
      دیدم سر نی گریۀ آب آورت را

      دیدم ز بام خانه طفلی خیره سر با
      سنگی نشانه رفته چشمان ترت را

      رقّاصه های شهر را آورده بودند
      تا در بیارند اشک چشم خواهرت را

      تهمت زدند و خارجی خواندند ما را
      آتش زدند آن جا دل غم پرورت را

      آن جا نمی دانی چه زجری می کشیدم
      وقتی که نان می داد شامی دخترت را

      با هر صدای خیزرانی که می آمد
      من می شنیدم ناله های مادرت را

      چشم علمدار حرم را دور دیدند
      ور نه به عنوان کنیزی گوهرت را ... !

      جا مانده گنج سینه ات کنج خرابه
      با خود نیاوردم گل نیلوفرت را

      این ها همه یک گوشه ای از ماجرا بود
      تازه نگفتم روضه انگشترت را ... !!!

************************************************

 

محمد جواد غفورزاده (شفق)
    حضرت زینب(س)


      از سفر، داغدیده آمده‏ام
      دل ز هستی بریده، آمده‏ام

      زینبم من، که از دیار عراق
      رنج و حسرت کشیده، آمده‏ام
 
      اینک از شام با لباس سیاه
      چون شب بی‏سپیده آمده‏ام

      شادی دهر را ز کف داده
      غم عالم خریده، آمده‏ام

      گر چه با قامتی رسا، رفتم
      لیک به قدی خمیده آمده‏ام

      پیکر پاک سرو قدان را
      به ‏روی خاک دیده آمده‏ام

      دسته‏ گل های نازنینم را
      دست بیداد چیده، آمده‏ام

      دیده‏ام یک چمن گل پرپر
      خار در دل خلیده، آمده‏ام

      پای هر گل، گلاب دیده من
      با تأثر چکیده، آمده‏ام

      سر بلندم که با اسارت خویش
      افتخار آفریده، آمده‏ام

      تار و پود ستم به تیغ سخن
      با شهامت دریده آمده‏ام

      پی محو ستم، اگر رفتم
      با همان عزم و ایده آمده‏ام

      از کنار مجاهدان شهید
      وز جهاد عقیده آمده‏ام

      بارها از سر حسین عزیز
      صوت قرآن شنیده، آمده‏ام

      گر رود خون ز دیده‏ام، نه عجب
      من که بی‏نور دیده آمده‏ام

      هدفم اعتلای قرآن بود
      به مرادم رسیده، آمده‏ام

      شاهد صبح و شام من (شفق)ست
      کز سفر، داغدیده آمده‏ام

     ************************************************


      سید هاشم وفایی
      حضرت  زینب(س)


      خیز از جا لحظه ای چشم پر آبم را ببین
      سیل اشکم را نگر حال خرابم را ببین

      ای که از فرط عطش دیدی فلک را نیلگون
      حال چشمی واکن و چشم پر آبم را ببین

      من نمی گویم نظر کن بر تن نیلیِ من
      این قد خم گشته و قلب کبابم را ببین

      بر نثار تربت تو ای گل پرپر شده
      کن نظر بر چشم من جام گلابم را ببین

      گرچه در هجران روی تو صبوری کرده ام
      بهر وصل تو دلِ بی صبر و تابم را ببین

      من که دیدم زخم های بی شماری بر تنت
      تو ز جا برخیز و رنج بی حسابم را ببین

      چون زدم سر را به محمل یاد داری گفتمت
      از سر نیزه سر از خون خضابم را ببین

      غیر یک آیه که در شام بلا جا مانده است
      آیه های سوره ام الکتابم را ببین

      شام را من پایگاه انقلابت کرده ام
      در کنارت شاهدان انقلابم را ببین

      از فراقت نبض جانم زود می افتد ز کار
      شوق وصل و التهاب و اضطرابم را ببین

      ای «وفائی» گریه کردی در غم من صبر کن
      در قیامت جلوه یوم الحسابم را ببین

     ************************************************

      عبدالحسین مخلص آبادی
      زبان حال رباب(س) با امام حسین(ع)
      
      چشم بگشا و ببین همسفر بی سر من
      باز هم آمده بالای سرت همسفرت
      خواهرت معجر خود را به سرت بست ولی
      نگرانم که چرا خوب نشد زخم سرت
      
      آنقدر سوخته این صورت افسرده ی من
      که کسی کرده کنیز تو خطابم آقا
      حق نداری که تو این بار مرا نشناسی
      مادر طفل صغیر تو ربابم آقا
      
      مثل پروانه ببین دور و برم می  چرخند
      همه زن های حرم از سر دلداری من
      قطره ای آب حرام دو لب خشک رباب
      آسمان محو تماشای وفاداری من
      
      کم نخوردم لگد اما به خدا خم نشدم
      زیر آماج بلا  از تو حمایت کردم
      پهلویی باز سپر شد که سرت را نبرند
      هم چو زهرا تن خود خرج ولایت کردم
         
      نهضتت با سر تو خوب هدایت می شد
      هیبت خواهر تو هیبت پیغمبر بود
      دشمنت درد مرا لحظه ای احساس نکرد
      گرچه بر روی دلم داغ علی اصغر بود
      
      من قیامت جلوی حرمله را می گیرم
      که کسی مثل تو این جا دلی از سنگ نداشت
      بشکند تیر و کمانت که کمانم کرده
      طفلک کوچک من با تو سر جنگ نداشت
      
      لحظاتی که نفس از بغلم پر می زد
      بغلش کردم و دیدم بدنم می سوزد
      بعد از آن بوسه ی آخر ز لب عطشانش
      هر شب از زیر گلو تا دهنم می سوزد
      
      قول دادی که حواست به گلویش باشد
      پاره ی جان تو خوابیده روی پاره تنت
      باورم نیست پس از نبش مزارت دیدم
      بند قنداقه ی او بسته شده بر کفنت
      
      حق تو نیست که دور از وطنت خاک کنند
      آخر ای کشته ی بی سر کس و کاری داری
      می کشم چادر خود را روی خاکت آقا
      من بمیرم که چنین سنگ مزاری داری
      
      بی تو از شهر و دیارم به خدا بیزارم
      من به شهرم بروم بعد تو این جا باشی؟
      تا قیامت سر این خاک زمین گیر توام
      نه... روا نیست در این دشت تو تنها باشی
         

************************************************


      قاسم نعمتی

      ره وا کنید قافله سالار می رسد
      یک قافله اسیر عزادار می رسد

      برخیز یا حسین سری دست و پا نما
      دلبر برای دیدن دلدار می رسد

      حالا که پیر عشق شدم ناز می کنی
      باشد تو ناز کن که خریدار می رسد

      سِرّ الحسین سینه سینای زینب است
      آری حقیقت همه اسرار می رسد

      بالا بلند بودم و حالا خمیده ام
      پر غم ترین زمانه دیدار می رسد

      عباس کو که صبر عقیله سر آمده
      ناموس حق ز کوچه و بازار می رسد

      بر روی قبر پیرهنت پهن می کنم
      جانم به لب ز گریه بسیار می رسد

      تکرار صحنه ها شده در پیش دیده ام
      نیزه به دست لشگر اشرار می رسد

      گویا هنوز می شنوم زیر دست و پا
      فریاد العطش ز لب یار می رسد

      آن بار گر نشد بدنت را بغل کنم
      قبرت به روی سینه ام این بار می رسد

      هر جا که شد غرور مرا دشمنت شکست
      زینب غمین از آن همه آزار می رسد

      آه رباب و قبر به هم خورده علی
      لالایی اش از آن دل غم دار می رسد

   ************************************************


     امیرحسین محمودپور
      حضرت زینب(س)

      پاییز آمده به سراغ بهارها
      سر آمده است حوصله انتظارها

      باید کشید جور رسیدن به یار را
      باید رسید بر سر کوی نگارها

      بعد از نزول سوره مریم رسیده است
      شان نزول آمدن انفطارها

      مدیون زینبیم اگر با ولایتیم
      ثابت شده است در گذر روزگارها

      اصلا نیاز نیست که یادآوری کنم
      از فتنه های عده ایی از نابکارها

      ***

      خانم سلام! بعد چهل روز آمدی...
      تو آمدی که گریه کنی بر مزار ها

      یا ایهاالرسول! بگو از رسالتت
      خطبه بخوان ز رنج و غم روزگارها

      خانم اجازه هست که من روضه خوان شوم؟
      این جا نیاز نیست به این استعارها...

      وای از مسیر کوفه و وای از مسیر شام
      وای از نگاه بی ادب نیزه دارها

      عباس نشنود! کمی آرام تر بگو
      بستند راه زینب کبری سوارها

      ای وای از آن زمان که به بازار برده ها
      بودند فکر معامله و کسب و کارها

      نزدیک بود خادمه خانه ایی شوند
      دیگر شکسته شیشه عمر وقارها

    ************************************************


     مصطفی متولی
     حضرت زینب(س)

      از جان خود اگر چه گذشتم به راحتی
      دل كنده ام ولی ز تنت با چه زحمتی

      می خواستم به پات سرم را فدا كنم
      اما به خواهر تو ندادند مهلتی

      كی گفته قطعه قطعه شدن درد آور است؟
      مُردن به عشق تو كه ندارد مشقتی

      بهتر نبود جای تو من كشته می شدم؟
      بی تو چگونه صبر كنم.... با چه طاقتی؟

      از بس برای زخم لبت گریه كرده‌ایم
      چشمی ندیده‌ام كه ندیده جراحتی

      تو رفتی و غرور حریمت شكسته شد
      هنگام غارت حرم، آن هم چه غارتی

      آتش زدند خیمه ما را و بعد از آن
      دزدیده شد تمامی اشیاء قیمتی

      این بچه ها تمامی شان لطمه خورده‌اند
      با من ولی به شكوه نكردند صحبتی

      غصه نخور حقیر نشد خواهرت حسین
      از فتح شام آمده‌ام با چه هیبتی

      شرمنده‌ام رقيه تو در خرابه ماند
      لطفی كن و سراغ نگیر از امانتی

      عباس اگر نبود اسارت چه سخت بود
      ممنونم از حمایت آن چشم غیرتی

    ************************************************


      غلامرضا سازگار


      مظهر صبر خدای حیّ داور زینبم!
      یادگار حیدر و زهرای اطهر زینبم!
      فتح کردی شام را سنگر به سنگر زینبم!
      آمدی همچون علی از فتح خیبر زینبم!
      گر چه آهی نیست از آه تو ظالم سوزتر
      بازگشتی از همه سردارها پیروزتر
      
      باغبان از بهر گل‌هایت گلاب آورده‌ام
      بحر بحر از چشم گریان بر تو آب آورده‌ام
      روی نیلی گیسوی از خون خضاب آورده‌ام
      پرچم پیروزی از شـام خـراب آورده‌ام
      آه دل را آتش فریـاد کـردم یـا حسین
      شام ویران را حسین‌آباد کردم یا حسین
      
      خواهرم در این سفر فریاد عاشورا شدی
      یاس بـاغ وحی من نیلوفر صحرا شدی
      با کبودی رخت مهرِ جهان‌آرا شدی
      هر چه می‌بینم شبیهِ مادرم زهرا شدی
      بارها جان دادی اما زنده‌تر گشتی بیا
      دست بسته رفتی و پیروز برگشتی بیا
      من خدا را آیت فتح و ظفر بودم حسین
      با سرت تا شام ویران هم‌سفر بودم حسین
      بر دل دشمن ز خنجر تیزتر بودم حسین
      دختران بـی‌پناهت را سپـر بودم حسین
      بس که آمد کعب نی از چار جانب بر تنم
      گشت سر تا پا تنم نیلی‌تر از پیراهنم
      
      زینبـم، پیـروز میـدان بـلا دیدم تو را
      فـاتح روز نبـردِ ابتـلا دیـدم تـو را
      لحظه لحظه قهرمان کربلا دیــدم تو را
      خوانده‌ام قرآن و در طشت طلا دیدم تو را
      تو نگه کردی و دشمن چوب می‌زد بر لبم
      بـر نگاهِ درد خیزت گریـه کـردم زینبم
      
      در کنار طشت چندین طایر افسرده بود
      هم لب تو، هم دل مجروح من آزرده بود
      کاش چوب آن ستمگر بر لب من خورده بود
      کاش پای صوت قرآن تو زینب مرده بود
      من كه صبرم با غمت برجان خریدم یا حسین
      در کنـار طشت پیـراهن دریدم یا حسین
      
      خواهرم آن شب که در ویرانه مهمانت شدم
      بـا سـر ببْریـده‌ام شمـع شبستـانت شـدم
      شستشو از گرد ره با اشک چشمانت شدم
      چشم خود بستم، خجل از چشم گریانت شدم
      دخترم پرپر زد و جان داد دیدم خواهرم
      زد نفس تا از نفس افتاد دیدم خواهرم
      
      یا اخا آن شب تو کردی با سر خود یاری‌ام
      ورنه می‌شد سیل خون در دیده اشک جاری‌ام
      مـاند چون بغض گلـو در سینه آه و زاری‌ام
      کاش می‌مردم من آن شب زین امانت داری‌ام
      دختر مظلومه‌ات با دست زینب دفن شد
      حیف او هم مثل زهرا مادرت شب دفن شد
      
      جان خواهر من سر نی سایه‌بانت می‌شدم
      نیمـه‌های شب چـراغ کـاروانت می‌شدم
      بـا اشـارت‌های چشمم، ساربانت می‌شدم
      گه جلو، گه پشت سر، گه هم‌عنانت می‌شدم
      یاد داری سنگ زد از بام، خصمم بر جبین؟
      از فـراز نـی سـرم افتـاد بر روی زمین...
       
      -«یا اخا» خون ریخت از فرق تو و چشم ترم
      تا سرت افتاد از نی، سوخت جان و پیکرم
      من زدم بر سینه، سیلی زد به صورت، مادرم
      کاش پیش سنگ آن ظالم سپر می‌شد سرم
      قصّۀ سنگ و جبین، بار دگر تکرار شد
      راس تو افتاد از نی، چشم زینب تار شد
      
      جان خواهر این مصائب در رضای دوست بود
      گـر سـرم افتـاد از نـی، پیش پای دوست بود
      بـر فـراز نـی مـرا حـال و هوای دوست بود
      ایـن اسـارت، این شهادت، از برای دوست بود
      تا در اطراف سر من طایر دل پر زند
      شعلۀ فریاد تو از نظم «میثم» سر زند

 

   ************************************************


      مطهره عباسیان
      حضرت زینب(س)

      از كوفه تا شمشیر عزراییل هایش
      از كربلا تا شام با تفصیل هایش...

      بعد از چهل روز از مسیر تلخ دیروز
      امروز آمد دیدن فامیل هایش

      خود را به روی قبرهای خاكی انداخت
      بانوی مكه با همان تجلیل هایش

      حال عجیبی داشت وقتی باز می گشت
      بغض غریبی داشت در ترتیل هایش

      با او چهل روز و چهل شب همسفر بود
      كابوس هایی تلخ با تأویل هایش

      آخر پذیرفت آن چه را باور نمی كرد
      دل كند این جا زینب از هابیل هایش...

      زن مانده بود و یك بیابان بی پناهی
      زن مانده بود و داغ اسماعیل هایش

      
    ************************************************

     
      حضرت زینب(س)
     
      آمده سر شکسته محنت
      آمده اشک ریز بت شکنت

      السلام ای مرملٌ بدماء
      چه خبر از هزار زخم تنت

      از دو تا لاله های من چه خبر
      چه خبر از سپاه بی کفنت

      حال شش ماهه حرم خوب است ؟
      چه خبر از دو حیدر حسنت ؟

      خیز و بنگر به حال و اوضاع
      اولین کاروان سینه زنت

      علم ما شکسته گهواره
      پرچم ماست کهنه پیرهنت

      جمع ما روضه خوان نمی خواهد
      نوحه ماست نام دل شکنت

      تن هشتاد و چند عزادارت
      وضع بهتر ندارد از بدنت

      خیز و بنگ به مو سفیدانت
      بر سپاه کبود و گریانت

      یاس بودم که پرپرت شده ام
      قد کمانی حنجرت شده ام

      قتلگاهت عجب حرایی شد
      وحی آمد پیمبرت شده ام

      اقراء اقراء رسید و حس کردم
      آخرین تیر لشکرت شده ام

      پیکر و موی من سیاه و سفید
      چه قدر شکل مادرت شده ام

      یار بی سر، سرت سلامت باد
      من عزادار دخترت شده ام

      چشم هایم نشد شبی بسته
      بس که دلواپس سرت شده ام

      بانی اشک خون صبح و شب
      طالب خون حنجرت شده ام

      در میان محله های یهود
      حیدر جنگ خیبرت شده ام

      آب رفتم کمان شدم اما
      پس گرفتم سرت ز خولی ها

      آسمان سر به زیر شد ای وای
      خواهر تو اسیر شد ای وای

      قسمت پاره های پیکر تو
      تکه های حصیر شد ای وای

      نگران رباب هستم من
      در چهل شب چه پیر شد ای وای

      رفت عباس و هر کس و ناکس
      سر طفل تو شیر شد ای وای

      شکم خالی سه ساله تو
      لگدی خورد و سیر شد ای وای

      حوریت در خرابه ملعبه ی
      عقده ها از غدیر شد ای وای

      سهم طفلان وحی خیرات و
      لقمه های پنیر شد ای وای

      اشک هامان بساط تفریح
      مردمانی حقیر شد ای وای

      رفتی و شعله گشت یاور من
      معجرم را ببین برادر من
     

    ************************************************

      مهدی نظری
     حضرت زینب(س)


      سر تو از سر نیزه به من توان می داد
      امید بر دل مجروح بی کسان می داد

      خودت که از سر نیزه به چشم خود دیدی
      کنیزکی به یتیم تو خرده نان می داد

      نماز جمعه کوفه شلوغ بود آن روز
      گمان کنم که علی اکبرت اذان می داد

      میان مجلس شان از کنیز تا گفتند:
      سکینه دخترت از ترس داشت جان می داد

      برای خوش گذرانی، یزید در مجلس
      مدال نیزه زنی را که بر سنان می داد...

      ...رقیه دختر دردانه داشت دق می کرد
      دوباره رأس اباالفضل را نشان می داد

      هزار مرتبه گفتم نخوان عزیز دلم!
      تو خواندی و صله ات را به خیزران می داد

      همین که چوب جفا بر لبان تو می خورد
      بدان که خواهر تو سخت امتحان می داد

      نبودن تو ز یک سو و ضربه زنجیر
      به جسم خواهر تو درد استخوان می داد

     ************************************************


      سید سعید پورهاشمی
      حضرت زینب (س)


      آمد ولی صد غصه در دل داشت زینب
      یک کربلا آلاله در گِل داشت زینب

      صد زخم کهنه بر جگر از داغ گل ها
      زخمی به سر از چوب محمل داشت زینب

      هجده ستاره همره این کاروان بود
      بر نیزه اما ماه کامل داشت زینب

      در هجمه  امواج سختی و بلاها
      مانند کوه از صبرِ ساحل داشت زینب

      دردانه ای از کاروان در شام جا ماند
      در گفتن این حرف مشکل داشت زینب

      « شد خاطرات روز عاشورا مجسم »
      یک کربلا غم در مقابل داشت زینب

      در راه دلبر هستی خود را فدا کرد
      آری فقط یک جان قابل داشت زینب

    



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







موضوعات مرتبط: اربعین

برچسب‌ها: اربعين
[ 13 / 10 / 1391 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]