انواع میکروفون



 

 


از مشخصات میکروفون‌های دینامیکی می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:


* تمایل به داشتن پاسخ فرکانسی نا هموار. یعنی در تمام فرکانس‌ها حساسیت یکسانی ندارد.

*مستحکم و قابل اعتماد.

* دسترسی به سطح بالای صدا بدون اعوجاج در صدا

*
قیمت مناسب و صرفه اقتصادی

* مقاومت خوب در برابر گرما و رطوبت.


میکروفون های کندانسوری

صفحه‌ی دیافراگم این میکروفون‌ها در واقع یک خازن است که با به ارتعاش درآمدن دیافراگم، میزان ظرفیت این خازن تغییر می‌کند. این میکروفون‌ها برای کار به یک منبع تغذیه نیاز دارند که به آن فانتوم گفته می‌شود و توسط میکسر و یا یک منبع تغذیه‌ تامین می‌شود. تغذیه فانتوم حدود 12 تا 48 ولت مستقیم را به میکروفون وارد می‌کند.

از مشخصات این میکروفون‌ها می‌توان به حساسیت بالای آنها، صدایی صاف و شفاف، حساسیت در برابر رطوبت و گرما اشاره کرد.


ساختمان میکروفون دینامیکی به این شکل است که یک سیم پیچ متصل به یک صفحه‌ی پلاستیکی (دیافراگم) در اطراف یک آهنربا به صورت معلق قرار دارد. با تحریک دیافراگم این سیم پیچ به ارتعاش در آمده و در اطراف اهنربا جابجا می‌شود. متناسب با امواج صوتی دریافت شده و این ارتعاش سیم پیچ جابجا شده و یک سیگنال الکتریکی تولید می‌کند.
 


موضوعات مرتبط: - میکروفون
[ 22 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

میکروفن EV ND/967 اصل یا تقلبی!

میکروفن EV 967 ساخت تایوان با مدل چینی سه تفاوت اصلی دارد. گرچه ممکن است برخی میکرفون‌های تقلبی کاملا مانند اصل نیز کاملا مانند اصل باشد. معمولا میکروفون تقلبی را کمی ارزانتر می فروشند ولی خیلی از فروشندگان میکرفون تقلبی را با همان قیمت اصلی می‌فروشند. تنها راه مطمئن این است که این میکروفن‌ها را از فروشگاه‌های مرکزی مانند نمایندگی فروش EV تهیه کنید.

اولین و اساسی ترین تفاوت در صدای این میکرفو‌ن‌ها است. اگر قبلا صدای میکرفون EV ND/967 را شنیده باشید متوجه میشوید مدل تقلبی آن صدایی کاملا متفاوت دارد. معمولا صدای مدل تقلبی خیلی گرفته و تیره است.

دومین تفاوت در ظاهر میکرفون است. زیر محافظ کپسول میکرفون یک دکمه قرار دارد که پاسخ فرکانسی میکرفون را تغییر می‌دهد و دو حالت وکال و کنسرت دارد. این دکمه باید کاملا داخل میکرفون باشد و سطح آن با سطح بدنه‌ی میکروفون مماس باشد. در این حالت دکمه فقط با گوشه‌ی ناخن و به سختی جابجا می‌شود. در میکروفون‌های تقلبی سطح این دکمه از سطح بدنه بالاتر است و به راحتی قابل جابجایی است.


سطح این دکمه باید کاملا با سطح بدنه در یک سطح باشد


سومین تفاوت میکروفون تقلبی با اصل در قسمت زیر میکروفون است. قسمت حاشیه‌ی محل اتصال جک کابل با بدنه میکرفون باید کاملا صاف باشد و جای تزریق پلاستیک نباشد. در میکرفون‌های تقلبی محل تزریق پلاستیک به صورت دایره‌هایی برجسته کاملا مشهود است.

This image has been resized.Click to view original image
محل تزیرق پلاستیک‌ با علامت قرمز مشخص شده. (البته چون من میکروفون تقلبی دسترسی نداشتم مجبور شدم با فتوشاپ درستش کنم)

لازم به ذکر است این مطالب و مطالب مشابه این پست، به منظور تبلیغ و تایید هیچ نوع مارک و یا مدل خاصی نیست. بلکه فقط جهت آشنایی دوستان به برخی مارک‌های معروف می‌پردازم.
 

 



موضوعات مرتبط: - میکروفون
[ 21 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]

انتخاب و خرید میکروفون

 
 
برای انتخاب یک میکروفون خوب ابتدا باید نیاز خود را بسنجید. قبل از خرید باید دقیقا بدانید که به چه میکروفونی احتیاج دارید و چقدر می‌خواهید هزینه کنید.

به عنوان مثال اگر میکروفونی را می‌خواهید خریداری کنید که قرار است در یک حسینیه‌ی بزرگ از آن استفاده کنید و صدای مداح اصلی (مداحی که بیشتر قرار است با این میکروفون کار کند) صدایی بم است و عادت دارد میکروفون را در نزدیکی دهان خود نگاه دارد.

بهتر است میکروفونی با الگوی راستای دریافت هایپرکاردیویید با کاهش دامنه فرکانس‌های پایین در منحنی پاسخ فرکانسی تهیه کنید. برای تهیه‌ی میکروفون مداح بهتر است از میکروفون‌های داینامیکی استفاده شود و برای گرفتن صدای جمعیت اگر میکروفن‌ها قرار است روی سقف بلند نصب شوند بهتر است از میکروفون های خازنی استفاد شود.

 زیرا میکروفن‌های خازنی حساسیت بیشتری داشته و صداهای دور را بهتر ضبط می‌‌کنند (البته باید مراقب صدای بلند باندها نیز باشید تا کیفیت ضبط شما را پایین نیاورند). در حالی که اگر خواستید میکروفونی که صدای جمعیت را ضبط می‌کند در ارتفاع پایین نصب کنید بهتر است یک میکروفون داینامیکی، تمام جهتی استفاده کنید، و یا برای مداحی در یک فضای کوچک بهتر است از میکروفون داینامیک هایپر کاردیویید استفاده شود زیرا میکروفن هایپر کاردیویید نشت صدای سایر منابع صوتی، نویز زمینه و پسآوایی اتاق (صداهای منعکس شده از دیوار‌ها و سقف) را کمتر دریافت می‌کند و درنتیجه صدایی خالص‌تر و شفاف‌تر خواهید داشت.

هنگام خرید میکروفون علاوه‌بر صدای مداح‌ اصلی هیئت، امکانات و سیستم صوتی نیز باید در نظر گرفته شوند. زمانی که شما از یک دستگاه معمولی استفاده می‌کنید خرید میکروفونی گران قیمت اشتباه است. زیرا هر چقدر هم که کیفیت میکروفون خوب باشد به علت پایین بودن کیفیت سیستم صدا، شما متوجه خوب بودن کیفیت میکروفون نخواهید شد و عملا بودجه‌ی خود را به هدر داده اید.

از طرفی اگر دارای یک سیستم صوتی با کیفیت هستید، خرید یک میکروفون بی کیفیت و ارزان قیمت تقریبا تمام کارآیی سیستم شما را از بین می‌برد. زیرا اگر صدای ورودی به میکسر بی کیفیت و دارای اعوجاج باشد حتی با بهترین سیستم‌ها هم فقط تا حدودی آن‌هم به سختی، صدا قابل ترمیم است.

خرید میکروفون نیاز به دقت زیاد و تجربه‌دارد. شما از روی شکل ظاهری و یا قیمت میکروفون نمی‌توانید درباره کارایی آن قضاوت کنید. گرچه هیچ گاه نمی‌توان از یک میکروفون ارزان قیمت انتظار زیاد داشت اما این بدین معنی نیست که هر چه میکروفون گران قیمت تر بود برای صدابرداری در هیئت بهتر است.

اولا هر میکروفون برای مصارف خاصی ساخته می‌شود. ممکن است بعضی میکروفون‌ها برای کار در استودیو و یا استفاده برای برخی سازهای خاص طراحی و ساخته شده باشند. اگر شما از این میکروفون‌ها در یک هیئت استفاده کنید، به احتمال زیاد انتظارات شما را برآورده نخواهند کرد.

ثانیا برای انتخاب میکروفون باید شرایط و نیاز خود را بسنجید. به عنوان مثال یک میکروفون حساس و تمام جهتی با آنکه شاید صدای بسیار شفافی داشته باشد اما اگر در یک حسینیه استفاده شود به احتمال زیاد به علت دریافت بیش از حد صدای محیط، شما را دچار مشکل خواهد کرد. و یا اگر مداح دارای صدایی زیر است انتخاب یک میکروفون با پاسخ فرکانسی بالا در صدای زیر باعث می‌شود تا صدای ورودی به میکسر بیش از حد تیز و لاغر باشد.

 


موضوعات مرتبط: * سیستم های صوتی - میکروفون

برچسب‌ها: آموزش مداحیمیکروفنآموزش تخصصی مداحی
[ 12 / 12 / 1390 ] [ ] [ مهدی وحیدی ]
[ ]
صفحه قبل 1 صفحه بعد